Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Rejält lyft för MAN:s bussar

MAN:s bussverksamhet sålde i fjol 19 procent fler bussar och ökade omsättningen med 35 procent jämfört med 2022. Bild: MAN.

Bussverksamheten i fordonstillverkaren MAN lyfte rejält under förra året efter några svåra år. Omsättningen ökade med 35 procent jämfört med 2022, antalet sålda bussar ökade med 19 procent och försäljningen av elbussar nästan trefaldigades. MAN blev förra året marknadsledande i Europa när det gäller eldrivna stadsbussar med en marknadsandel på närmare 30 procent.

Totalt sålde företag 5 703 MAN och Neoplan bussar förra året och nådde en omsättning på 18,2 miljarder kronor. Det innebär fordonstillverkaren fick betydligt bättre betalt för sina bussar än året innan. Till det bidrar i hög grad försäljningen av elbussar som är mycket dyrare än dieselbussar. Totalt sålde MAN 771 elbussar, samtliga av modell Lion´s City E i 12- och 18-metersversion.

Och även om MAN inte avslöjar några siffror om lönsamheten i bussverksamheten framhåller företaget att denna förbättrades avsevärt.

– Efter en svår tid under ett antal år förbättrade vi vårt resultat under 2023 och nådde en vändpunkt. I år avser vi att ytterligare förbättra vårt resultat och nå en hållbar lönsamhet i bussverksamheten. Vår orderbok är redan välfylld, säger MAN:s busschef Barbaros Oktay.

MAN siktar på att hälften av de stadsbussar man tillverkar 2025 ska vara eldrivna. År 2030 ska 90 procent av stadsbussarna vara elektriska. Även när det gäller regionbussar och långfärdsbussar arbetar MAN med elektrifiering. Nästa år ska företaget lansera sin eldrivna turistbuss.

Försäljningen av turistbussar under varumärkena MAN och Neoplan tog också rejäl fart i fjol.

– Marknaden för turistbussarna som tog mycket stryk under pandemin förbättrades i fjol avsevärt. Vi mer än fördubblade försäljningen av turistbussar till över 1 100 bussar, säger MAN:s försäljningwchef för bussar, Robert Katzer.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)