
Volvo Bussar premiärvisade på onsdagen nya 8900Electric, byggd på Volvos nya elbussplattform BZR. Foto: Ulo Maasing.
Volvo Bussar lanserar nu en batterielektrisk regionbuss, eller intercitybuss, som det ibland kallas. Volvo 8900 electric premiärvisades i Göteborg på onsdagen. Det är den första modell som är byggd på Volvos nya elbussplattform BZR. Det innebär att Volvo nu går in på en för företaget ny marknad för elbussar. Den buss som Volvo presenterade på onsdagen är en treaxlig, 14,9 meter lång lågentrébuss, men 8900 Electric finns också i tvåaxligt utförande. De första bussarna kommer att lanseras på utvalda europeiska marknader under nästa år.
Hittills har Volvos elbussar främst varit inriktade på stadstrafik, men nya Volvo 8900 Electric kommer att finnas i såväl klass 1- som klass 2-utförande, alltså både som stads- och regionbuss.
Den nya plattformen BZR kommer under lång tid att vara basen för Volvos elbussar, oavsett användningsområde.

Dan Pettersson, Senior Vice President och chef för chassiproduktionen vid Volvo Bussar samt Europachefen Thomas Nylund. Foto: Ulo Maasing.
Den är i nuläget avsedd för bussar på 9,5 – 15 meters längd och kan användas också för turistbussar, även om Volvo inte idag ser en sådan lösning som optimal på grund av batterikapacitet och räckvidd. Men man stänger inte dörren för eldrivna turistbussar i framtiden.
Volvo 8900 Electric är baserad på framgångsrika Volvo 8900 som kom 2020 och idag finns i trafik i 25 länder. 8900 Electric är avsedd för den europeiska marknaden, men i praktiken inte för hela Europa. Vissa marknader, bland andra Tyskland, är lågprioriterade hos Volvo Bussar.
8900 Electric lanseras först i 14,9- och 12,3-metersversioner som senare kommer att följas av en 13-meter lång version. Som tolvmetersbuss är kapaciteten maximalt 88 passagerare, varav 43 sittande. I 15-metersversion tar bussen 110 passagerare, varav 57 sittande. Karossen kommer från Volvo Bussar partner MCV i Egypten. Precis som tidigare kommer chassi och drivlina att tillverkas i Borås och Uddevalla.
– Vi erbjuder från början en rad varianter på den nya elbussplattformen, sa Dan Pettersson, chef för chassiproduiktionen vid Volvo Bussar i samband med lanseringen.
– Plattformen är mycket flexibel och gör det i princip möjligt att skräddarsy individuella lösningar för varje kund.
Dan Pettersson förklarade också att den nya plattformen ”inte är direkt förberedd för bränsleceller”.
– Vi anser att tekniken ännui inte är helt mogen och låter lastbilarna gå före när det gäller bränslecellsdrift.
– 8900 Electric riktar sig till den europeiska marknaden och är ett viktigt steg i vårt arbete med att erbjuda effektiva och hållbara persontransportlösningar, säger Thomas Nylund som är relativt nytillträdd chef för Volvo Bussar Europa.
Drivlina
Drivlinan på 8900 Electric kan fås med en eller två motorer vilket ger en dragkraft på 200 respektive 400 kW. Det motsvarar 270 respektive 540 hästkrafter. Tolvmetersbussen kan utrustas med fyra eller fem batteripaket.

Vindrutan är större och fronten är mer aerodynamisk. Som tillval kan bussen fås med digitala backspeglar. Foto: Ulo Maasing.
Batterisystemet är byggt i moduler om sammanlagt fyra eller sex paket litiumjonbatterier på upp till 540 kWh sammanlagt. Men framöver kommer bussen att kunna utrustas med fler batteripaket.
Det fiffiga är dessutom att placeringen av batteripaketen är mycket flexibel och kan anpassas efter behov och den typ av trafik som bussen ska användas i eller en kaross från en påbyggare. Batterierna kan placeras på flera platser i chassit; längs sidorna, i mitten och och även på taket i bussens främre del. I den kommande låggolvsbussen 7900 Elecric placeras samtliga batteripaket på taket.

Frontpartiet är delat i flera delar vilket minskar reparationskostnaderna vid skador. Foto: Ulo Maasing.
Varje batteripaket är på 90 kWh. Volvo lägger stor vikt vid hållbara lösningar och batterierna ska kunna renoveras för andra ändamål eller till sist kunna återvinnas när de har tjänat färdigt i bussen.
Batterierna ska komma från den batterifabrik som Volvokoncernen bygger i Mariestad.
Laddning sker genom CCS-kontakt som kan placeras på bussens båda sidor, antingen fram eller bak, alternativt via pantograf som sänks ner mot busstaket.
Exteriör
Till det yttre har 8900 Electric fått ett elegantare och modernare utseende än sin föregångare. Den större vindrutan ger föraren en bättre sikt framåt. En mer aerodynamisk form bidrar till att minska energiförbrukningen, något som har stor betydelse för elbussar.
Frontpartiet är också delat i tre delar vilket minskar vikten. Och, inte minst viktigt, bidrar till sänkta reparationskostnader vid skador. Vid stadstrafik är den nedersta delen av bussens främre hörn särskilt utsatta. På 8900 Electric är dessa partier lätt utbytbara.
I princip är fronten gemensam med 7900 Electric, men frontrutan är något högre på 8900E.

Instrumentpanelen är ny och sikten förbättrad. Väggen bakom föraren kan liksom förardörren fås i glas eller i ogenomskinligt plastmaterial. Foto: Ulo Maasing.
Förarplats
Sikten för föraren har förbättrats och förarplatsen kan nu göras mycket luftigare än tidigare. Väggen bakom föraren kan exempelvis fås i glas, likaså dörren till förarplatsen. Men alternativ med ogenomskinliga ABS-paneler finns.
Instrumentpanelen är ny och backkameran är placerad högt upp, nära backspeglarna. Som tillval erbjuder Volvo digitala backspeglar istället för de konventionella. Radio och handsfree för mobiltelefonen kontrolleras med knappar i flerfuktionsratten.
Invändigt slås man av att innertaket är neddraget för att ge plats för batteripaket och att ytterligare en låda för IT-utrustning har tillkommit. I övrigt känns interiören välbekant från dagens klass 2-bussar från Volvo.
Den gångna vintern har fått många att uppmärksamma frågan om värmen i elbussar. 8900E är utrustad med en värmepump från Valeo med en kylkapacitet på 28 kW och värmekapacitet på 25 kW. Värmepumpen kompletteras med två elvärmare från Valeo om 12 kW var.
Dessutom finns ett biodieseldrivet värmeaggregat på 23 kW. Men enligt Volvo måste det till utomhustemperaturer under – 15 grader, oftast ännu lägre, innan elvärmen behöver kompletteras.
Ledbussar och BRT
Även låggolvsbussen 7900 Electric kommer att byggas på BZR-plattformen, men andra spännande produkter väntar runt hörnet. Dit hör såväl en ledbuss som en dubbelledbuss. De kommer troligen att presenteras senare i år.
Då kommer Volvo också att kunna konkurrera när det gäller kapacitetsstarka elbussar och elbussar för BRT-system. Där ligger Volvo just nu steget efter. Redan idag finns ju batterielektriska ledbussar från tillverkare som MAN, Mercedes-Benz och Solaris och även dubbelledade elbussar finns, bland annat från schweiziska Hess men även Van Hool. Det sistnämnda företaget är dock i svår ekonomisk kris och dess produktion av bussar för kollektivtrafik går en ytterst osäker framtid till mötes.
Att den nya plattformen går att anspassa till en rad olika bussar är också något som Volvo Bussars vd Anna Westerberg betonar.
– BZR Electric är en plattform som vi säljer på global nivå och som kan anpassas till olika krav och användningsområden för kunder i hela världen. Den är ytterligare ett viktigt steg i vårt arbete med att erbjuda effektiva och hållbara persontransportlösningar, i dag och i framtiden, säger hon.
Lämna ett svar