Det i bussbranschen välkända estniska företaget Busland vill växa i Sverige. Nu är företaget på jakt efter en verkstad i Mellansverige, tio – femton mil från Stockholm. ”Kapaciteten i våra anläggningar i Estland räcker inte”, säger Hugo Osula, vd och koncernchef för Mootor Grupp där Busland är ett av företagen.
Busland är kanske mest känt för renovering och uppgraderingar av bussar som har gått i trafik sju-åtta år, ”midlife upgrade”. Med tiden har företaget också tagit sig an skadereparationer, både mycket stora och mindre. Men man arbetar också med fabriksnya bussar, exempelvis genom att montera IT- utrustning och annat.
För mindre än två år sedan invigde Busland sin tredje anläggning i Estland. Men efterfrågan på företagets tjänster är stor och Busland räknar med att den kommer att öka ytterligare, bland annat på grund av elektrifieringen av busstrafiken.
– Elbussar har en betydligt längre teknisk livslängd än bussar med förbränningsmotor. Det innebär att behovet av uppgraderingar av bussarna ökar efter sju-åtta års drift då bussen har åtminstone halva sin livstid kvar, säger Hugo Osula när vi träffar honom på Mootor Grupps kontor i Tallinn.
– Det gäller inredningen som börjar se sliten ut efter ett antal år i drift, men också elektriska detaljer och annan utrustning. Elbussar är inte så underhållsfria som någon kanske tror.
– Men vi ser också att fler skador på bussarna därför att verifikationen av bussförare inte är som förr. Vi får in många karosskador från hela Norden. De kräver snabba reparationer så att bussarna snarast kommer ut i trafik igen
Buslands strategi är nu att utveckla sin verksamhet i kundernas hemländer, främst Sverige, Norge och Finland – även om företaget nyligen tog emot en buss från Island till Estland.
I Finland finns Busland på plats sedan förra året. Nu är företaget på jakt efter en verkstad på tio – femton mils avstånd från Stockholm. Där ska man kunna göra både karosseri- och lackarbeten.
– Vi har teamet, men inte anläggningen än. Vi söker nu en verkstad med åtta platser och parkeringsplats för 10 – 15 bussar. Vi tar gärna över så snart som möjligt. Och vi är beredda att modifiera anläggningen om det skulle behövas, säger Hugo Osula.
– Vi kommer också att fortsätta vårt samarbete med Tuna Trafik.
Lämna ett svar