Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

AI ger bussföretag örnkoll på resandet

Det stora belgiska buss- och spårvägsföretaget använder AI för att ha örnkoll på resandet. Foto: Ulo Maasing.

Med hjälp av AI kan trafikföretag skaffa sig en detaljerad bild av hur resandet ser ut olika dagar, i olika väder, vid olika tidpunkter – och till och med omfattning och variationer när det gäller fuskåkandet. Det stora belgiska kollektivtrafik-företaget De Lijn introducerar nu ett system som bygger på att en smart AI-algoritm kombinerar information från kameror med infomation från biljettmaskiner och validerare.

Med hjälp av systemet får trafikföretaget eller huvudmannen mycket utförliga och detaljerade uppgifter om resandet. Det är värdefull information för trafikplaneringen.

Algoritmen tar hänsyn till en rad olika faktorer. Det är exempelvis fordonstyp, väder, vilken dag det är (t ex skoldag, klämdag eller veckoslut), när på dagen varje resa görs, hur många stopp bussen gör under färden, var de görs och så vidare.

Systemet registrerar också i detalj fuskåkandet: varje resenär som inte blippar sitt färdbevis eller köper biljett registreras också. Fuskåkarna kommer på det sättet in i statistiken och det går också att se i detalj om vissa hållplatser är särskilt utsatta.

Det var för drygt ett år sedan som De Lijn började testa systemet på femton av sina fordon som var utrustade med kameror för passagerarräkning. Vid slutet av det här året kommer utrustningen att finnas ombord på 1 600 av företagets bussar och spårvagnar.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)