Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Militär oskadliggör biogasbussar i Kalmar län

Polis, ambulans och räddningstjänst fanns på plats när militär på söndagskvällen inledde arb eget med att oskadliggöra gastankarna på ett 50-tal minibussar i Kalmar län. Arkivbild: Ulo Maasing.

På söndagskvällen inledde militär arbetet med att oskadliggöra gastankarna på ett 50-tal biogasdrivna minibussar i Kalmar län. Som vi tidigare rapporterat spärrade räddningstjänsten på lördagen av fjorton områden i sju orter i Kalmar län där bussar av den aktuella modellen står parkerade. Under tiden militär steg för steg oskadliggör bussarna spärrar polisen av området kring bussarna och evakuerar boende.

På söndagskvällen inleddes arbetet på två platser i Kalmar med räddningstjänst, ambulans och militär på plats. Polisen utrymde närliggande fastigheter.

I samband med militärens arbete spärrades E22 i Kalmar av och trafiken leddes om under söndagskvällen. Till tidningen Barometern säger vakthavande räddningschefen Ingemar Idh vid Räddningstjänsten sydost att man räknar med att det kommer att ta omkring två timmar per biogasbuss att oskadliggöra tankarna, men att han hoppas att det går lite snabbare.

Totalt ska 56 minibussar få gastankarna oskadliggjorda.

I ett pressmeddelande skriver räddningstjänsten att det kommer att smälla väldigt högt när tankarna oskadliggörs.

– Det är ett elände, rakt upp och ner, säger Ingemar Idh till Barometern.

Det var vid lunchtid på torsdagen som en gasbehållare i en minibuss som tillhör Flexbuss exploderade när bussen stod inne på verkstad. Ingen person skadades.

Efter explosionen visade det sig att bussen hade gas kvar i två av fyra återstående tankar, trots att de skulle varit tomma och mätare visade att så skulle vara fallet. Under den senaste månaden har bussen enbart körts på bensin.

Händelsen i torsdags är den tredje på ett år på en minibuss av samma fabrikat. Samtliga tre bussar som under året har drabbats av gasexplosioner har haft gastankar som bytts ut mot tankar i komposit. I original är tankarna av stål.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Att köra ”slut” på biogasen tömmer inte tanken. När det blir för lågt tryck i tanken går det inte att köra men en ansenlig mängd trycksatt gas finns fortfarande kvar. Tanken måste då tömmas via särskilt system och de allra sista gasresterna facklas bort innan tanken blåses ren med ofarlig gas. Detta bör såväl operatören som fordonstillverkaren känna till.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)