
Redan 2022 var bussutställningen på IAA i Hannover betydligt mindre än tidigare år. Foto: Ulo Maasing.
De europeiska busstillverkarna överger i år de två stora transportmässorna IAA i Hannover och Innotrans i Berlin. Det har lett till att IAA Transportation i Hannover har beslutat att slopa den ”temapark” med bussar som var planerad. Den tidigare växande bussdelen av spårtrafikmässan Innotrans i Berlin har i år också tappat en stor del av sina utställare.
Redan innan pandemin backade bussarna på IAA i Hannover som allt mer dominerades av lastbilar och andra nyttofordon för gods och godshantering.
På den första mässan efter pandemin 2022 satsade arrangörerna på ett nytt mässkoncept, IAA Transportation. Men bussutställningen var betydligt mindre än på tidigare IAA-mässor. Inför årets IAA Transportation har samtliga stora europeiska busstillverkare aviserat att de inte kommer att delta.

Innotrans i Berlin har haft en växande bussutställning, inriktad på el- och bränslecellsbussar. I år bryts den trenden och färre busstillverkare finns på plats. Foto: Ulo Maasing.
Bussarna har under senare år tagit mer plats på Innotrans i Berlin, en jättemässa som i grunden är fokuserad på person- och godstrafik på spår. Bussutställningen på Innotrans har varit fokuserad på framtidsteknik med batteri- och bränslecellsbussar som dominerande.
Bussarna har dock fått hålla till utomhus i den stora parken i centrum av den jättelika Berlinmässan. I år saknas dock flera av de utställare som tidigare fyllde upp utställningen, bland annat VDL, Solaris och konkursade Van Hool. De största busstillverkarna som Volvo, Daimler Truck, MAN med flera deltar inte heller.
Både IAA Transportation och Innotrans äger rum i september.
Istället växer Busworld i Bryssel fram som den överlägset dominerande bussmässan, kompletterad med mindre, lokala eller regionala mässor som Persontrafik, spanska FIAA, tyska Bus2Bus och liknande. Nästa Busworld i Bryssel äger rum i oktober 2025.
Lämna ett svar