Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fotbollsarena laddar hundratals elbussar och ellastbilar

Bayern Münchens hemmaarena Allianz Arena i München ska ladda hundratals elbussar och ellastbilar om dagen. Foto: Tobias Alt/Wikimedia Commons.

En av Tysklands och Europas ledande fotbollsklubbar, FC Bayern München, satsar bokstavligt talat på kraftfull uppladdning. Vid klubbens hemarena, Allianz Arena etablerar klubben tillsammans med buss- och lastbilstillverkaren MAN en laddpark för elbussar och ellastbilar. Upp till 500 bussar och lastbilar ska kunna laddas varje dag med högeffektsladdning och mycket kraftfull megawattladdning.

Stora fotbollsarenor som Allianz Arena har ett mycket kraftfullt elnät för att klara energiförsörjningen till bland annat de stora strålkastare som lyser upp arenan vid matcher men också för en rad andra funktioner. Kapaciteten utnyttjas fullt ut bara på matchdagar.

Fotbollsklubben har nu tillsammans med MAN konstaterat att arenan därmed har perfekta förutsättningar för etablering av en laddpark i anslutning till arenan – i synnerhet som Allianz Arena enbart använder grön el.

Arenan ligger dessutom strategiskt placerad vid en motorvägskorsning i norra München. Korsningen passeras varje dag av upp till 10 000 lastbilar, många av dem i internationell trafik.

Laddparken ska nu byggas i tre etapper och får 30 laddstationer där upp till 500 elbussar och ellastbilar kan laddas varje dag.

Fotbollsklubben får dessutom inför säsongen 2025/2026 sin första fullelektriska spelarbuss från MAN som har sitt huvudkontor i München.

Megawattladdning är en teknik för att dramatiskt minska laddtiden för batteridrivna långfärdsbussar och lastbilar. Företatget Milence har utvecklat en teknik som minskar laddtiden för dessa med omkring 90 procent. Milence ägs gemensamt av Volvo Group, Traton Group där Scania och MAN ingår, samt Daimler Truck, där busstillverkarna Setra och Mercedes-Benz ingår.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)