Keolis Sverige inleder en omfattande ändring av sin organisation. Syftet är enligt företaget att ”stärka företagets position, möta en förändrad avtalsportfölj och minskad omsättning, mer komplexa krav i trafikavtalen, trafikneddragningar och pågående elektrifiering”. Den 1 september ändras företagsledningen, under hösten fortsätter sedan ändringar i organisation och dimensionering av andra delar av verksamheten.
– Vi har analyserat och utvärderat vår nuvarande avtalsportfölj och kommande anbud på marknaden och kommit fram till att vi behöver justera vår organisation. Vi gör det för att fortsätta vara en aktör att räkna med på kollektivtrafikmarknaden. Vi behöver anpassa oss till rådande förutsättningar, säger Mikael Wågberg, vd för Keolis Sverige.
Justeringarna omfattar bland annat att Produktion, med respektive trafikområde, renodlas till att fokusera på drift och dagligt underhåll kopplat till de befintliga trafikavtalen. Det betyder att tillgångsförvaltning av fordon, ladd- och tankinfrastruktur och fastighet samt utvecklingsansvaret för elektrifieringen samlas i den nya avdelningen Teknik. HR, kommunikationsverksamheten och SMAK (säkerhet, miljö, arbetsmiljö och kvalitet) slås samman och bildar den nya avdelningen HR och kommunikation. Keolis säkerhetschef Kenny Bungss finns placerad inom HR och kommunikation, men rapporterar direkt till VD i säkerhetsfrågor. I övrigt ser ansvarsfördelningen i stort ut så som tidigare.
Det här är Keolis Sveriges nya organisation:
Produktion: Richard Kirchner, produktionsdirektör Teknik: Karl Orton, teknisk direktör Anbud och kontrakt: Rikard Guerrero, kommersiell direktör HR och kommunikation: Caroline Ottosson, HR- och kommunikationsdirektör Finans och inköp: Patrik Åberg, ekonomidirektör IT och avancerad analys: Fredrik Wall, IT-direktör Strategi: Arvid Röckert, strategidirektör
Lämna ett svar