Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Årets Buss 2025: Solaris Urbino 18 Hydrogen

Solaris Urbino 18 Hydrogen har erövrat den prestigefyllda titeln Årets Buss 2025. Bild:Solaris.

En internationell jury med representanter för ledande branschmedia från 24 europeiska länder har tilldelat Solaris Urbino 18 Hydrogen den prestigefyllda titeln Årets Buss 2025. Solaris vd Javier Iriarte tog på måndagskvällen i Hannover emot utmärkelsen från juryordföranden Tom Terjesen, chefredaktör för norska Bussmagasinet. Totalt tävlade fem stadsbussar om den mest betydelsefulla utmärkelsen i europeisk bussbransch. Sverige representeras i juryn av Ulo Maasing, redaktör för bussmagasinet.se.

Juryordföranden Tom Terjesen överlämnade utmärkelsen för Årets Buss 2025 till Javier Iriarte, vd för Solaris. Foto: Magne Håheim.

Årets upplaga av Bus Euro Test var inriktad på bussar med nollutsläpp. Deltog i konkurrensen gjorde bussar med batterielektrisk drivlina, en kombination av batteri och bränsleceller samt enbart bränslecellsdrift.

Fem bussar konkurrerade om utmärkelsen Årets Buss: Solaris Urbino 18 Hydrogen, Mercedes-Benz eCitaro FCV, VDL Citea LE-122, Ebusco 3.0 ledbuss, MAN Lion’s City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro FCV, Ebusco 3.0 ledbuss samt MAN Lion’s City 12 E LE. Foto: Ulo Maasing.

Fem bussar deltog: Ebusco 3.0 ledbuss, MAN Lion’s City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro FCV, Solaris Urbino 18 Hydrogen samt VDL Citea LE-122.

Själva testerna gjordes i maj under ett par dagar i staden Kladno, strax utanför Prag. Varje dag kördes bussarna på en 14,3 kilometer lång rutt som till stor del gick genom ett industriområde och förorter. På teststräckan fanns flera järnvägsövergångar och även en kortare sträcka med mycket dålig väg med gropar och gupp som var en utmaning för de i övrigt ganska bekväma fordonen.

Dessutom genomfördes särskilda accelerations- och bromstester, likaså mätningar av ljudnivån inne i bussarna.

Solaris först med el och vätgas
Två av bussarna i testet, ledbussversionen av Ebusco 3.0 och VDL Citrea LE-122 karakteriserades av en lättviktskonstruktion med batterierna integrerade i chassit. Såväl bussen från VDL som MAN Lion´s City 12 E LE var lågentrébussar, medan Mercedes-Benz deltog med eCitaro FCV, en batteridriven buss med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Solaris deltog med den vätgasdrivna, 18 meter långa bränslecellsbussen Urbino 18 Hydrogen.

Solaris Urbino 18 Hydrogen på väg ut mot testbanan. Foto: Ulo Maasing.

Konkurrensen mellan deltagarna var hård, men juryns val föll till slut på Solaris Urbino 18 Hydrogen. Det är andra gången som Solaris tar hem titeln Årets Buss med en emissionsfri buss. 2017 tilldelades den polska busstillverkaren titeln för sin batterielektriska Urbino 12 Electric, den första elbuss som vunnit utmärkelsen. Och nu, åtta år senare, får tillverkaren utmärkelsen för den första bränslecellsbuss som har utnämnts till Årets Buss.

Tom Terjesen, ordförande i juryn för Årets Buss, förklarade vid prisceremonin i Hannover på måndagskvällen:

”När Solaris Urbino 12 Electric vann Årets buss 2017 var det på grund av dess unika design, praktiska interiör och miljövänliga drivlina. Det var också första gången en elbuss utsågs till Årets buss.

När Solaris presenterade en 18 meter lång vätgasdriven ledbuss vid årets Bus Euro Test väckte det stor uppmärksamhet. Vätgas är sannolikt ett av de hållbara bränslen som kommer att växa snabbast inom kollektivtrafiken de kommande åren.

Solaris har också lyckats konstruera en buss som klarar framtidens krav både när det gäller passagerarkapacitet, förarsäkerhet, en bra arbetsplats och inte minst en hållbar och miljövänlig drivlina.”

Med vätgas på Prags gator – Solaris Urbino 18 Hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

600 kilometer räckvidd
Solarisbussen har ett bränslecellsystem från Ballard på 100 kW och med mer än 30 000 timmars garanterad drifttid. Räckvidden på en tankning är över 600 kilometer. Systemet klarar även extrema temperaturer, från –30 grader till +50 grader. Vid temperaturer på ner till –25 grader behöver det inte förvärmas. Tankningstiden är endast 20 minuter, en klar fördel för bränslecellsbussen.

Vätgasen lagras i åtta tankar som är placerade på taket. Gasen är komprimerad till 350 bar och tankarna har en sammanlagd kapacitet på 51,2 kilo. Bussen har också Solaris´ egna högenergibatterier på 60 kWh. Batterierna är också monterade på taket och används även för att lagra energi som återvunnits vid inbromsningar.

Ledbussen drivs av en elmotor på 240 kW. Motorn är centralt monterad över bakaxeln och praktiskt taget skjuter bussen framåt. Köregenskaperna är goda, likaså förar- och passagerarkomforten. Testbussen var utrustad med alla säkerhetssystem enligt de europeiska krav, GSR, som trädde i kraft i somras. Backspeglarna var digitala, MobilEye Shield+.

Förarplatsen på Solaris Urbino 18 hydrogen. Foto: Solaris.

Passagerarkapaciteten för Urbino 18 hydrogen är 140 passagerare, varav 52 sittande. Bussen är modulärt byggd på den nya plattform som Solaris har utvecklat speciellt för emissionsfria bussar med nytt framparti och ny elektronik. Frånvaron av motorrum som stjäl plats inne i passagerarutrymmet ger förutom ökad passagerarkapacitet även en ljusare interiör och en optimal viktfördelning.

Interiören är bra konstruerad med material av god kvalitet och med omsorg även om detaljer. Två monitorer, en fram och en i mitten av bussen används för passagerarinfo.

Förarplatsen är stilren med en dörr i svart glas med Solarislogga. Den nya digitala instrumentpanelen är ergonomiskt bra utformad. En rund, klockliknande display centralt på instrumentpanelen visar om bussen ligger rätt i körfältet och att hastighetsbegränsningarna följs. En digital skärm, placerad till höger om föraren ger föraren information om linjen.

Juryn uppskattade interiören, kontrasten mellan de svarta stolarna och det beiga trägolvet, de fyra dörrarna i glas, den luftiga interiören samt den stora vindrutan.

Kolla också videon om Årets Buss!

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)