Seniorerna är en allt viktigare kundgrupp för resebranschen. Det gäller särskilt i ekonomiskt utmanande tider. Trots stigande priser på resor och ökande levnadskostnader sticker seniorerna ut som en stabil kundgrupp, enligt resebyrån Tickets senaste Sifo-undersökning.
Undersökningen konstaterar att samtidigt som många unga vuxna och barnfamiljer pressas av stigande levnadskostnader är skillnaderna till personer i annan ålder och livssituation tydlig.
I undersökningen uppger 64 procent av personerna i åldern 18 – 30 år att de inte hade råd att resa utomlands under förra året. Samtidigt har barnfamiljer, som också drabbats av stigande kostnader för mat och andra nödvändigheter, begränsningar i sin reseplanering. De tvingas ofta boka sina resor under skolloven när både efterfrågan och priserna är som högst.
Till skillnad från det har seniorer och personer över 50 år utan hemmaboende barn blivit en allt viktigare kundgrupp. Enligt undersökningen svarar hela 92 procent av de över 65 år att deras resande inte har påverkats av det ekonomiska läget, jämfört med 74 procent av den totala befolkningen.
Seniorernas stabilare ekonomi och möjlighet att resa utanför högsäsongerna, när priserna är lägre, ger dem en betydande roll i att driva tillväxt inom resebranschen.
Lämna ett svar