Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bussmässa på klassisk semesterort

Entrén till bussmässan IBE i Rimini är elegant.

Den milsvida stranden i den italienska medelhavsstaden Rimini ligger öde så här års, så när som på några enstaka vandrare. Men Rimini är inte bara en klassisk semesterort. Det är också en mässtad av rang med full aktivitet. Vi har gjort ett snabbesök på den italienska bussmässan IBE Rimini där det myllrar av besökare, mest italienska. Men mässan har ambitionen att attrahera fler internationella besökare och likaså utställare.

Flertalet av de stora europeiska busstillverkarna fanns på plats på mässan som avslutas under torsdagen. Många var dock representerade av sina nationella leverantörer. I år hålls mässan för 11:e gången. Liksom för flertalet andra branschmässor äger IBE rum vartannat år. Nästa mässa är således i november 2026.

Tidpunkten är smart vald. Rimini och den lite mer exklusiva grannstaden Riccione har stor hotellkapacitet, men november är utpräglad lågsäsong. För besökare är därför boende inget problem.

Bussrötter
När IBE startade för 22 år sedan var det en utpräglad mässa för turistbussar och bussturism. Ännu har turistbussarna en dominerande ställning på IBE, men steg för steg har mässan också vidgats till att omfatta kollektivtrafik med buss. Med det har också följt att den inte bar har breddats när det gäller de verkliga magneterna, bussarna, utan också en rad leverantörer till branschen, från busstvättar till IT-lösningar och informationssystem.

Med årets mässa tog IBE ännu ett steg mot att bli en bredare mässa som även tar upp nya former för delad mobilitet, utan att för den skull förlora sina bussrötter. En rad startupföretag inom delad mobilitet fanns på plats under det som nu heter IBE – Intermobility Future Ways och som förutom en del av utställningen också bjöd på en stor konferens med ett tiotal seminarier om delad mobilitet.

Italienska
De flesta av konferenserna, seminarierna och presskonferenserna på IBE är på italienska – något som arrangörerna nog får justera om deras internationella ambitioner ska gå i uppfyllelse. Själva bussutställningen har en bred internationell prägel, men än så länge är IBE främst en italiensk mässa. Men en besöksvärd sådan, även om IBE i likhet med flertalet europeiska bussmässor inte är det forum som busstillverkarna väljer för att lansera stora nyheter.

Ett intressant grepp på mässan är också att några företag ställer ut begagnade bussar som finns till salu. Det lockar säkert en del besökare, inte minst från mindre bussföretag.

För nordiska besökare var det slående att många av de turistbussar som ställdes ut var mycket läckrare lackade eller strajpade än vi vanligen ser här i Norden där det inte är sällsynt med en enfärgad turistbuss med företagsnamnet som enda designgrepp. Imageskapande ?

Storleksmässigt är IBE större än till exempel Persontrafik och fyllde i år tre hallar på den mycket fräscha mässanläggningen i Rimini.

Dessutom är faktiskt Rimini och Riccione trevliga att besöka på hösten när badturisterna har rest hem. Många barer och restauranger är visserligen stängda, nattlivet mycket stillsamt, havet väl kallt för bad – men det bäddar för en rogivande upplevelse. Och dessutom går där att åka trådbuss…

Här är ett litet bildsvep från årets upplaga av IBE. Samtliga bilder är fotograferade av Ulo Maasing.

Största montern i de tre mässhallarna i Rimini hade föga förvånande Iveco som bland annat ställde ut en Crossway Electric.

Volvo Bussar fanns på plats med två 9700 DD, bland annat denna läckert designade…

Men Volvos monter bjöd dessutom på en överraskning:  en Volvo 9700 i en version som åtminstone för närvarande inte tillverkas.

Turnébussar. Turnébussen till vänster är Scanias elbuss, byggd på tillverkarens elbussplattform BEV 4×2 med kaross från Castrosua är på europaturné. Exakt samma buss visades på mässan i Rimini dit den kom från Persontrafikmässan i Göteborg efter att ha visat upp sig första gången på Busworld i Bryssel i höstas. Till höger en en annan turnébuss. Iveco Bus sponsrar nämligen rockbandet Metallicas Europaturné genom att ställa upp med bussar.

Mellor Sigma 7? Nix. Mellor har slutat med Sigma. Det här är en identisk , och i grunden kinesisk buss från Omnicar.

Irizar hade en stor monter på mässan. Där visade företaget bland annat sin nya, eldrivna regionbus Irizar i3 som debuterade på mässan FIAA i Madrid för en månad sedan.

Förarplatsen på eldrivna Irizar 13.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)