
Spanska Irizar premiärvisar sin nya, batterielektriska i3 regionbuss på den spanska bussmässan FIAA.
Den välkända spanska busstillverkaren Irizar lanserar nu en helt ny elbuss, Irizar i3 electric. Företaget premiärvisade på tisdagen den nya klass II-bussen på den spanska bussmässan FIAA i Madrid som just nu pågår. Med i3 breddar Irizar sitt utbud av bussar för kollektivtrafik. Med tanke på att Irizar är väl etablerat på den svenska marknaden lär den nya elbussen väcka en hel del intresse från operatörer landet runt. Den nya generationen av i3 finns också för andra drivmedel än el.
Trängseln var stor när Irizar på mässan premiärvisade sin nykomling med flera ministrar på plats för att se när skynket drogs av bussen. Och man kan räkna med att den blir ett intressant alternativ för regiontrafik.
Nya Irizar i3 är en lågentrébuss och har enligt tillverkaren en räckvidd på över 400 kilkometer på en laddning. Företaget framhöll på FIAA också att man har lyckats reducera vikten med ett ton genom att använda lättare och starkare material. Det bidrar till att energiförbrukningen pressas ner rejält: upp till 50 procent enligt Irizars egen uppgift.

Designmässigt har bussen fått en rejäl ansiktslyftning jämfört med tidigare versioner av i3. Foto: Ulo Maasing.
Designen av i3 har fått en rejäl ansiktslyftning med en lite ”tuffare” front och stramare dag, men ändå med en tydlig Irizaridentitet. Instrumentbrädan är också ny.
I likhet med andra busstillverkare har Irizar fått anpassa sig till de nya europeiska säkerhetskraven för bussar, GSR2, med säkerhetskameror och radar och en avancerad mjukvara.
Irizar i3 lever även upp till de nya, höga krav på cybersäkerhet och uppgradering av mjukvara (R155 och R156) som ställs nu när bussar och andra fordon blir allt mer uppkopplade.
Introduktionen av de nya EU-kraven har inte gått problemfritt överallt utan orsakat stora leveransförseningar hos vissa leverantörer.
Irizars nya elbuss har en centralmotor med en maxeffekt på 325 kW. Batterikapaciteten är 528 kWh och räckvidden uppges av tillverkaren till mer än 400 kilometer. Laddning sker antingen via en CCS-kontakt med maxeffekt på 150 kW eller via en pantograf som sänks ner mot busstaket och med en effekt på 300 kW. Den buss som Irizar visar på FIAA
Irizar i3 kan fås med flera olika chassier med eldrift, men modellen kan även i fortsättningen fås med en drivlina för diesel-, HVO-, hybrid- eller gasdrift.
I Irizars monter på FIAA visat företaget upp flera andra av sina produkter. En av dessa är den bränslecellsdrivna i6S Efficient Hydrogen som debuterade för en bredare publik på Busworld i Bryssel i höstas. Räckvidden är upp till 1 000 kilometer på en tank. Tankning tar endast 20 minuter.
Bussen är fortfarande under utveckling och går nu igenom avancerade tester med sikte på en marknadslansering under 2026.
Spanien är Irizars hemmamarknad och följaktligen har företaget en av de största montrarna på FIAA. Bland de bussarna i montern finns också BRT-bussen ie tram som företaget själv anser vara dess flaggskepp när det gäller elbussar.
Lämna ett svar