Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer trafik för pengarna med Bus Nordic 2.0

Elisabeth Andreasson är projektledare för Bus Nordic. Foto: Paula Isaksson.

På Persontrafik under tisdagen presenterades Bus Nordic 2.0, en uppdaterad version av rekommendationen som ska sänka kostnaderna för busstrafiken. Högre krav på säkerhet och tillgänglighetsan-passning är några av nyheterna, samtidigt som andra krav har förtydligats eller förbättrats.

Av Paula Isaksson

Bus Nordic är en rekommenderad standard med funktionskrav för bussar som stöd vid upphandling. Bakom den ligger kollektivtrafikens branschorganisationer i Sverige, Island, Norge och Finland. Syftet är att få mer trafik för pengarna genom att göra det möjligt att flytta bussar mellan regioner och över landsgränserna. Nu finns alltså en ny uppdaterad version av standarden som presenterades på Persontrafik av projektledaren Elisabeth Andreasson tillsammans med Jonas Kjernald, ordförande i Indexrådet på Persontrafik. Både Bus Nordic och Indexrådet är en del av Partnersamverkan i kollektivtrafiken.

– Vi brinner för de här frågorna och jag vill verkligen slå ett slag för partnersamverkan. Det handlar om att få mer trafik för pengarna, sa Elisabeth Andreasson.

Enligt Elisabeth Andreasson använder alla regionala kollektivtrafikhuvudmän Bus Nordic idag vid upphandling av busstrafik. Problemet är bara att många samtidigt lägger till egna krav som inte finns med i rekommendationen.

– Trenden är att det bara kommer fler krav i upphandlingarna. Till exempel ställer vi nya krav för att kunna leva upp till social hållbarhet. Men i den bästa av världar ska det inte finnas några tillägg överhuvudtaget, för risken är att de ökar kostnaderna. Vi ser att bussarna har blivit rejält mycket dyrare, sa hon.

Den uppdaterade versionen av Bus Nordic 2.0 innehåller drygt 30 förändringar. Bland dem finns helt nya krav som gäller trepunktsbälten, skyddsskärm bakom föraren och för säkerhetskollision, att det ska finnas ett förstärkt skydd framme i bussen. Dessutom har man fört in nya krav på tillgänglighetsanpassning av fordonen.

Andra förändringar är förtydliganden eller förbättringar av befintliga krav kring exempelvis brandsläckning, solskydd och utformning av rullstolsplats. Förutom detta har rekommendationen anpassats till utvecklingen på marknaden av till exempel ventilation och klimatkontroll.

Indexrådets ordförande Jonas Kjernald. Foto: Paula Isaksson.

Indexrådets ordförande Jonas Kjernald berättade sedan att det även kommer en uppdatering av indexkorgen för busstrafik. I en alltmer föränderlig omvärld med ständiga svängningar i kostnader och priser kan hanteringen av index få stor påverkan, inte minst i långa avtal, menade han.

– Index behöver fungera väl för att vi ska få bra anbud och avtal och fungerande trafik. Vår målsättning i Indexrådet är att trafikföretagens ersättning ska vara helt i balans med kostnadsutvecklingen för trafiken.

Enligt Jonas Kjernald kommer tillämpningen av indexkorgen 2.0 att kunna ge ett jämnare resultat för trafikföretaget under avtalstiden och en jämnare utveckling av kostnaderna för beställaren.

– Vi ser vinster för både beställare och trafikföretag i att tillämpa 2.0, som vi kommer publicera så småningom, sa Jonas Kjernald.

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)