Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Digitala staket ökar trafiksäkerheten

Stombussnätet i Jönköping har 72 geofencingzoner. Foto: Ulo Maasing.

Med geofencing, ”digitaka staket”, går det att minska risken för dödsfall eller allvarliga skador vid trafikolyckor med minst 50 procent. Under ett seminarium om trafiksäkerhet på tisdagen på Persontrafik  berättade Jönköpings länstrafik och Vy Buss om ett lyckat försök med geofencing som har lett till en permanent satsning.

Av Paula Isaksson

Den vanligaste arbetsplatsolyckan som leder till dödsfall sker i trafiken. Oftast beror olyckan på hastighetsöverträdelse, men idag finns olika tekniker för att begränsa ett fordons hastighet. Ett av dem är geofencing som Jönköpings länstrafik har infört tillsammans med trafikföretaget Vy på fyra stombusslinjer för att begränsa fordonens hastighet i geografiskt avgränsade områden

– Idag har vi 72 zoner med geofencing i stombusslinjenätet över hela Jönköping. De finns vid skolor, sjukhus och knutpunkter, platser där vi har flest resenärer. Vi använder också geofencing vid större vägarbeten och evenemang, berättade Stefan Lövgren, affärschef på Vy Buss i Jönköping, på Persontrafiks seminarium.

Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket. Foto: Paula Isaksson.

Enligt Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör Maria Krafft, som också medverkade i programpunkten, har geofencing en stor potential att minska antalet trafikolyckor med allvarliga skador eller dödsfall som följd– utan att det kostar särskilt mycket.

– En studie som Folksam gjorde för några år sedan visade att nästan 80 procent av alla fordon i yrkestrafik körde för fort. Buss var bäst i klassen men hade ända ganska många hastighetsöverträdelser. Med geofencing går det inte att köra för fort och det är heller inte någon dyr eller komplicerad teknik, sa hon.

Vidare förklarade Maria Krafft att arbetsgivare enligt arbetsmiljölagen måste arbeta preventivt för att minska skador och dödsfall på arbetsplatsen.

– Nästan hälften av alla olyckor i trafiken där en person omkommer sker i en organisations eller företags värdekedja. Företagsansvaret gäller också utanför grindarna så det gäller att ha ett systematiskt arbete för att förebygga dödsfall på grund av olyckor i trafiken. 

David Lundberg, Jönköpings Länstrafik och Stefan Lövgren, affärschef, Vy Buss. Foto: Paula Isaksson.

När Jönköpings länstrafik och Vy Buss införde geofencing var det många förare som upplevde att det inte längre fanns något förtroende för dem, och protesterade. Men idag upplever de en trygghet i att bussen håller hastigheten och känner sig mindre stressade, förklarade Stefan Lövgren.

– De upplever också att de har bättre uppsikt över bussen. Vi tror på den här tekniken och ser att antalet personskador i trafiken har minskat, och det gäller också fordonsskador i stadstrafiken. Bussarna framförs lugnare under hela trafikdygnet.

Finansieringen av tekniken har delats mellan Vy Buss och Jönköpings länstrafik.

– Det är en trygghet för oss som regional kollektivtrafikhuvudman att veta att bussarna inte kör för fort. Geofencing som lösning har heller inte påverkat busstrafikens punktlighet som man skulle kunna tro, konstaterade länstrafikens busschef David Lundberg. 

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Persontrafik

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)