Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hård kritik mot YKB-utbildning: Stora brister i fortbildning av yrkesförare

Transportstyrelsen konstaterar att det finns stora brister i vidareutbildningen av yrkesförare. Foto: Volvo Bussar.

Det finns allvarliga brister i fortbildningen av yrkesförare, YKB-utbildning. Det slår Transportstyrelsen fast. Myndigheten genomför just nu en omfattande tillsyn av de utbildare som genomför fortbildning av yrkesförarkompetens. En majoritet av utbildarna följer inte regelverket och kan heller inte säkerställa att utbildningen sker enligt regelverket, uppger Transportstyrelsen som ska prioritera kontrollerna även nästa år.

Redan i vintras aviserade Transportstyrelsen att man skulle göra en större granskning av de företag som bedriver utbildning för yrkesförarkompetens, YKB. Då återkallades också tillståndet för flera företag som bedrev YKB-utbildning.

Idag finns det omkring 350 aktörer som bedriver YKB-utbildning i Sverige. Utbildningen syftar till att ge yrkesverksamma buss- och lastbilschaufförer en möjlighet att repetera, fördjupa och uppdatera de viktigaste kunskaperna för sin yrkesutövning. Fortbildningen är obligatorisk och ska förnyas vart femte år.

Sedan förra hösten har Transportstyrelsen kontrollerat tillståndsinnehavare för YKB-utbildningen. Till en början kollar myndigheten cirka tio procent av dem som har tillstånd att bedriva YKB-utbildning.

Nu har Transportstyrelsen gjort ungefär hälften av de planerade kontrollerna.

Siffrorna är dystra: Alla de kontrollerade utbildarna har brister i sin dokumentation av utbildningarna.

Nästan två tredjedelar, 60 procent, har brister i sina register över deltagarna. Registren ska visa att det verkligen är rätt personer som har deltagit i utbildningen.

70 procent har brister i de anteckningar som visar vilken utbildning som faktiskt genomförts. Tre fjärdedelar av utbildarna, 75 procent, har brister i intygen som ska visa att det har gjorts en komplett genomförd utbildning om 35 timmar.

– Tekniken går framåt och reglerna ändras. Det är viktigt att yrkesförarna får adekvat utbildning och att de uppdateras om vad som gäller inom yrkestrafiken. Genom den tillsyn vi genomfört kan vi konstatera att utbildarna inte för närvarande lever upp till kraven som ställs. Yrkesförarna har rätt till en god utbildning för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och en möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.

6 kommentarer »

  1. Dyra och dåliga YKB-utbildning, hur blev det så?
    Finns det krav på en regelbundet återkommande utbildning för yrkesförare så inser alltid några att det finns lättförtjänta pengar att hämta i den branschen. Att sedan YKB-utbildarna inte har rätt kompetens på vare sig kurs eller lärare kan väl då inte förvåna någon?
    Om myndigheterna kräver att bussförare var 5:e år skall utbilda sig i 40 h så får de se till att utbildarna har rätt kompetens före de får starta sina utbildningar, och inte komma i efterhand och klaga. Myndigheten får införa egna YKB-utbildningar och strunta i de privata som mer ser till pengar än kvalité? Ja, säkerheten främst var det någon som sa, men kanske inte menade?

  2. Det är bara vi i Sverige som måste sitta och lysna av hella kursen a nästan alla lender i EU fönya sin YKB bara att få ny utan att går och lysna av nånting. Och det är så dumt att sitta och lysna samma
    saker år efter år det skulle räker bara updatera nya saker .

  3. Ett sataniskt trams det är vad det är. Ykb ska vara gratis och kunna göras via nätet!
    Jag är gammal buss/långtradarchaufför men jobbat med annat de senaste åren.
    Mitt YKB gick ut 2020. Nu tänkte jag återuppta yrket. Jag måste då ta ykb 2 gånger, 2 kurser, 5 dagar varje, 2 kurser som är SAMMA kurs SAMMA delkurser!!!

    • ”2 kurser som är SAMMA kurs SAMMA delkurser!!!”

      Men det är ju dubbla pengar för inkompetenta YKB utbildare, förstår du… 😉

  4. Det som är intressant skummas förbi i rasande fart, lära sig att äta rätt är tydligen viktigare än nya regler och lagar. Skulle uppskatta att ex Färdskrivaren gås igenom så att den sitter i ryggmärgen.
    Nya regler och lagar, är vad vi behöver.
    Nu har säkert någon kontorist som inte ens har körkort suttit och spånat fram nått som kanske är nyttigt.
    Totalt ointressant att sitta av 5 x 35 timmar och höra på oväsentligheter, direkt sövande..

  5. Jag önskar jag kunde få fem minuter ensam med den/de som kommit på detta idiotiska trams. 30 000 kr. för
    ett intyg som pådyvlats en näringgren som redan går på knäna. Sveriges myndigheter gör allt för att försvåra och fördyra alla möjligheter att jobba som yrkesförare. Vad tror sker när ngt kostar så mkt?! Folk kör utan, man tar in förare från annars land. Sen måste det förnyas var 5år för flera tusen
    Vem betalar det? Föraren som inte direkt skrattar hela vägen till banken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)