Bussmarknaden i Sverige minskade med 30 procent under 2024, jämfört med året innan. Totalt nyregistrerades i landet 783 nya bussar, både tunga och lätta. Av de nyregistrerade bussarna var nästan en tredjedel, 32 procent, eldrivna. 2023 var siffran 28 procent. Samtidigt registrerades i december inte en enda gasbuss i landet. Under december registrerades totalt 139 bussar i landet, en nergång med 24,9 procent jämfört med 185 samma månad 2023. MAN toppar decemberstatistiken för tunga bussar, alltså bussar över tio ton. Det visar nya siffror från branschorganisationen Mobility Sweden.
Mobility Sweden pekar på att region- och långfärdsbussarna behöver fortsatt stöd genom klimatpremien. Samtidigt måste laddinfrastrukturen byggas ut, framhåller Mobility Sweden.
Registreringssiffrorna fortsätter att återspegla den omställning av bussverksamheten som både Scania och Volvo alltjämt är inne i. Under december 2023 nyregistrerades 160 tunga bussar i Sverige, förra året var det 131, en minskning på 22,5 procent.
Här är siffrorna över nyregistrerade tunga bussar i Sverige under december 2024:
MAN 60
Solaris 33
Setra 19
Mercedes-Benz 16
Irizar 2
Scania 1
Under helåret 2024 nyregistrerades totalt 512 nya tunga bussar i landet, jämfört med 847 förra året. De stora problemen inom leveranskedjorna har bidragit till nedgången på cirka 39 procent.
Siffrorna för tunga bussar för helåret 2024 ser ut såhär:
Mercedes-Benz 144
MAN 109
Setra 70
Scania 61
Solaris 59
Yes-EU 30
BYD 11
Irizar 10
Volvo 7
Neoplan 6
Iveco 3
Övriga 2
Elektrifieringen av bussarna i kollektivtrafiken går framåt med raska steg. Jämfört med december 2023 ökade nyregistreringarna av eldrivna tunga bussar med hela 800 procent i år, från 11 till 99 bussar.
Antalet nyregistrerade dieselbussar minskade med drygt 50 procent, från 65 till 32, medan de gasdrivna bussarna helt försvann från nybussmarknaden under december. December 2023 nyregistrerades däremot 93 gasdrivna tunga bussarna i landet.
Sett till hela 2024 är utvecklingen inte lika dramatisk, men även för helåret har gasbussarna tappat en stor del av marknaden med en minskning på 91 procent jämfört med året innan. I absoluta tal innebär det en nedgång från 144 till 13 nyregistrerade tunga bussar.
Nya dieselbussar minskade 2024 med 36,2 procent, från 414 till 264 bussar och elbussarna med 5,6 procent från 249 till 235 bussar. Men det är siffror som ska ses mot en starkt krympande totalmarknad för bussarna.
Lämna ett svar