
DO begär att Region Stockholm betalar 20 000 kronor till en rullstolsburen resenär sedan hon släpptes ombord på en buss första efter ingripande av medpassagerare.
Att hindra en person med elrullstol att komma ombord på en buss i kollektivtrafiken är diskriminering. Det slår Diskriminerings-ombudsmannen, DO, fast efter en utredning om en händelse i samband med en bussresa i Stockholm. DO kräver nu att Region Stockholm, som svarar för kollektivtrafiken genom SL, ska betala 20 000 kronor i diskriminerings-ersättning till den rullstolsburna resenären.
Personen skulle tillsammans med sin assistent resa med buss i Stockholm. När bussen kom fällde föraren inte ut rullstolsrampen. Föraren uppgav att det inte var tillåtet att åka buss med elrullstol på grund av explosionsrisken från rullstolens batterier. Föraren uppmanade resenären att resa med färdtjänst istället.
En annan resenär ingrep då och ställde sig i bussens framdörr så att föraren inte kunde stänga dörren. Efter en stunds diskussion fällde föraren ut rampen och den rullstolsburna personen kunde komma ombord.
Enligt DO har resenären utsatts för diskriminering i samband med funktionsnedsättning när hon inte fick åka med bussen förrän efter diskussion, och först efter att en medresenär ingrep.
– Vi har haft flera ärenden som rör diskriminering av personer som använder rullstol i kollektivtrafiken. Det förekommer brister i kunskap om skyldigheter och rättigheter när det gäller tillgänglighet men anmälningarna till DO vittnar också om negativa attityder. Det är kränkande att tvingas argumentera för att få göra något så vardagligt som att få åka buss, konstaterar Vanessa Grapenstedt, processförare på DO.
DO begär att Region Stockholm betalar 20 000 kr i diskrimineringsersättning till den diskriminerade personen. Regionen har till den 7 februari på sig att betala den begärda diskrimineringsersättningen. Därefter kommer DO lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.
Varför skall Regionen betala ersättning. Det borde vara den enskilde föraren eller åtminstone Bussentrepenören som skall ersätta.
Bussföraren har fått besked om att visa typer av rullstolar och andra handikappfordon inte får tas med på bussen, typ maxvikten för att klara rampen och att allt med styre inte går an att komma ombord med. Brandrisk med batterier är dock något nytt att fundera på, men gäller väl bara el-sparkcykel än så länge?
Ja, kanske är det så att bussbolagen inte utbildar bussförarna bra? Man får läsa själv bland alla tusen trafikmeddelanden, vissa flera år gamla och inte uppdaterade?
Om bussföraren är stressad, på grund av dåliga körtider och inte vill bli flera minuter försenad på grund av rullstolsrampen, och därmed missa välbehövlig återhämtning på sin rast, paus eller tidsreglering, så är felet hens. Det är bara att lasta på och sedan skriva övertid och ta den paus man behöver för att vara säker i trafiken.
Beror diskrimineringen på bussbolagens undermåliga utbildning är felet helt och hållet deras.
Kan inte se att skattebetalarna i första hand ska betala när trafiken inte håller vad den lovade i upphandlingen?