En eldriven buss i linjetrafik på Häslö i Bohuslän fattade vid 14-tiden på torsdagseftermiddagen eld. Enligt räddningstjänsten uppkom branden genom så kallad termisk rusning i bussens batterier. Inga personer rapporteras ha kommit till skada vid branden.
Den brinnande elbussen står på en hållplats och har evakuerats. Det fanns passagerare i bussen när branden bröt ut. Bussen kommer att bli totalförstörd av branden. Släckningsarbetet tog cirka två timmar.
Micael Olsson, larm- och ledningsoperatör vid Räddningstjänsten Storgöteborg, uppger för Dagens Nyheter att branden börjat i elbussens batterier.
– Det har uppstått en termisk rusning, säger han till DN.
Termisk rusning hos ett litiumjonbatteri innebär att batteriet har blivit instabilt vilket ger upphov till en hastig temperaturökning. Temperaturökningen och batteriets kemiska beståndsdelar kan orsaka en brand med ett häftigt brandförlopp och som kan vara svårsläckt.
Orsaken till att ett litiumjonbatteri börjar brinna kan ha flera orsaker, exempelvis en skada på batteriet, kortslutning eller felaktig laddning.
Det är Connect Bus som för Västtrafiks räkning kör busstrafiken i Öckerö kommun där Hälsö ligger på uppdrag av Västtrafik. Bussföretaget köpte på hösten 2020 sex batteridrivna Temsa MD9 electricCity till trafiken där och det är en av dessa som har fattat eld.
Alla bussar kan brinna, men elbussen kan brinna mest och snabbast?
Har man tänkt på om en buss drabbas av termisk rusning i en vägtunnel, i ett bussgarage/verkstad eller i en underjordisk bussterminal? Hur ser planen ut för att undvika dylika katastrofscenarier?
Ropen skalla, vätgasbussar åt alla?