Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mercedes-Benz och Setra: 30 år under samma tak

För 30 år sedan bildades EvoBus då Daimler Benz bussdivision (Mercedes-Benz) slogs samman med Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke (Setra). Foto: Daimler Truck.

Den 23 februari är det 30 år sedan de tu blev ett. Då förenades två av Tysklands och Europas ledande busstillverkare under ett och samma tak. Då bildades EvoBus. Det tidigare Daimler Benz bussdivision slogs samman med Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke. Mercedes-Benz och Setra bussar fördes samman i EvoBus.

I åtta år levde EvoBus kvar till namnet. 2023 var det dags för namnbyte till Daimler Buses som nu är en integrerad del av Daimler Truck. I fjol sålde man cirka 26 600 bussar och busschassier globalt: turistbussar, regionbussar, stadsbussar och specialbyggda bussar.

Idag är Daimler Buses inriktat på att allt fler av bussarna ska vara eldrivna.

Den batteridrivna stadsbussen eCitaro är i serieproduktion sedan 2018 och finns sedan 2023 även med en vätgasdriven räckviddsförlängare. I höstas lanserade Daimler Buses eIntouro, alltså en eldriven version av storsäljande Intouro som är avsedd för bland annat region- och skoltrafik, men också för enklare beställningstrafik. eIntouro presenteras för en bredare publik på Busworld i höst och finns ute på marknaden i serietillverkad version nästa år.

Vid slutet av det här årtiondet räknar Daimler Buses med att också kunna erbjuda både batteri- som bränslecellsdrivna turist- och långfärdsbussar. Först ska de lanseras på företagets kärnmarknader i Europa och Latinamerika. 2039 ska endast CO2-neutrala bussar för regiontrafik säljas i Europa, men redan 2030 ska alla stadsbussar vara utsläppsfria.

30-åringen håller onekligen farten uppe.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)