Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – Internationella elbussnyheter i urval

Daimler Buses köper in sig i ett mjukvaruföretag som arbetar med elbussar. Foto: Daimler Buses.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Denna gång: Mjukt för Daimler Buses; Stor trådbussorder från Tyskland; Brittisk busstillverkare på väg ut.

Tyskland: Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår, har köpt 49 procent av det tyska företaget Sinos som bland annat levererar mjukvara för att styra laddning av elbussar. Mjukvaran är i första hand inriktad på lösningar när det gäller elbussar i stadstrafik. Bland annat kan den styra laddningen till tider när belastningen på elnätet är låg med åtföljande låga energipriser.

– Sinos mjukvara är användarvänlig, effektiv och skalbar. Genom vår investering vill vi dra nytta av Sinos´ expertis och innovativa styrka för att utveckla en mjukvara som är ännu mer anpassad för laddning av våra elbussar, säger Till Oberwörder, vd för Daimler Buses.

Daimler Buses och Sinos har samarbetat sedan 2022.

Tjeckiska Škoda har fått en order på totalt 46 trådbussar till den tyska staden Esslingen. Bild: Škoda.

Tyskland: Tjeckiska Škoda har fått en order på totalt 46 trådbussar till den tyska staden Esslingen. Ordern gäller både 12- och 18-metersbussar. Dessutom ingår i ordern en option på ytterligaree femton trådbussar.

Ordervärdet uppges till 41,4 miljoner euro, cirka 450 miljoner kronor. Samtliga bussar kommer att vara utrustade med batterier vilket gör att de kan köra upp till 25 kilometer utan luftledning. Bussarna är också utrustade för att återvinna bromsenergi, exempelvis vid körning i utförsbacke.

Ledbussarna har två drivaxlar vilket ökar framkomligheten exempelvis vid vinterväglag eller körning i kraftiga uppförsbackar.

Staden Esslingen bygger ut sitt trådbussnät som idag har en linjelängd på 29 kilometer, men som ska förlängas med ytterligare fem kilometer. Bussarna drivs med grön el från stadens energiföretag.

Indiskägda Switch Mobility överväger att stänga bussfabrik i Storbritannien. Foto: Switch Mobility.

Storbritannien: Den brittiska busstillverkaren Switch UK kan komma att stänga sin fabrik i Storbritannien. Switch, tidigare Optare, ägs av den indiska fordonsjätten Ashok Leyland som nu har aviserat att man överväger att avveckla sin fabrik i Sherburn i norra Yorkshire.

Fabriken invigdes 2011 och har cirka 200 medarbetare som nu riskerar att bli av med sina jobb. Fabriken är en av Switch Mobilitys tre fabriker i Storbritannien. Switch verksamhet i Storbritannien är förlustbringande och underskottet beräknas i år till cirka 250 miljoner kronor.

– Ashok Leyland har funnits på den brittiska marknaden i femton år, men anammandet av nollutsläppsbussar har varit ljummet. Det här är rätt tillfälle att minska våra förluster på den brittiska marknaden. Å andra sidan utvecklas elbussmarknaden i Indien mycket starkt, säger Ashok Leylands koncernchef Shenu Agarwal.

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)