Andelen resenärer med kollektivtrafiken i Skåne som inte har giltig biljett har ökat stadigt sedan 2022. Mest fuskas det på stadsbussarna där fusket nu börjar närma sig rekordnivåerna under pandemin. Det framgår av nya siffror från Skånetrafiken. Samtidigt ökar inte resandet med kollektivtrafiken i Skåne som planerat i år.
Vid de storkontroller som Skånetrafiken har gjort under årets tre första månader hade nästan fyra procent av resenärerna på stadsbussarna inte giltig biljett. Under pandemiåret 2020 var det drygt 4,5 procent. Regionbussar och tåg har bättre siffror, men även där ökar fusket.
Ökningen av fusket började på allvar under förra året. Skånetrafiken tror dessutom att det finns ett mörkertal och att den verkliga siffran är högre än det uppmätta fusket. Skillnaden mellan tåg och buss förklaras delvis av att det finns ombordpersonal på tågen. Minskad betalningsmoral och att påstigande resenärer på vissa linjer inte behöver passera föraren är två förklaringar, anser Skånetrafiken.
Artikeln fortsätter under diagrammet.

Så har fusket utvecklats i kollektivtrafiken i Skåne enligt de storkontroller som Skånetrafiken gör. Diagram: Skånetrafiken.
Sämst sköter sig busspassagerarna i Helsingborg, men övriga skånska städer ligger inte långt efter.
Det är inte heller så att det är ungdomar som fuskar mest. Av de utfärdade tilläggsavgifterna i fjol stod åldersgruppen 15 – 24 år för 25 procent, medan 25 – 36-åringarna stod för 35 procent och 37 – 48-åringarna för 26 procent.
Totalt kostar fusket Skånetrafiken drygt 80 miljoner kronor i år i uteblivna intäkter.
Även antalet resor med Skånetrafiken ökar och ligger under det första kvartalet över fjolårets nivå, men samtidigt är det lägre än det mål som Skånetrafiken satt upp.
Trots det, och trots ett ökat fuskåkande, redovisar Skånetrafiken ett resultat efter mars månad som är 148 miljoner kronor högre än budget. Prognosen för hela 2025 är 410 miljoner kronor högre än budget.
Och vad menas med ”inte giltig biljett”? Är det helt avsaknad av biljett (typ plankning) eller handlar det om att kunden själv förköper en rabatterad biljett som de egentligen inte har rätt att resa med? Jag skulle misstänka att det sistnämnda är en stor bov i dramat, det är få chaufförer som kontrollerar om det finns bevis som styrker resa med rabatterad biljett.
Måste även kommentera ”mig själv” ovan. Igår kom det in ett ärende från ”irriterad resenär” där resenären blivit ifrågasatt av föraren om hen var berättigad att resa rabatterat. I de allmänna reglerna står det klart och tydligt att resenär ska kunna visa intyg om sådant begärs av föraren vid osäkerhet, ex pensionärsresa eller studerande mm. Jag svarade resenären och hänvisade till reglerna men samtidigt gäller det att framföra sådant ”vänligt men bestämt”. Jag skickade även detta för kännedom till trafikledningen och en eloge och klapp på axeln till alla förare som kontrollerar intyg om osäkerhet uppstår i samband med rabatterade biljettköp och resa.