
DO kräver diskrimineringsersättning sedan två rullstolsburna bussresenärer särbehandlats och behandlats fel.
Diskrimineringsombudsmannen, DO, kräver att de ansvariga för två verksamheter ska betala diskrimineringsersättning. DO anser att personer som använder rullstol har missgynnats i samband med bussresor. I det ena fallet har personen ifrågasatts samt blivit frånåkt. Dessutom har bussfdörarna saknat kompetens när det gäller hur en rullstol ska spännas fast i bussen. I det andra fallet har föraren saknat kompetens i hur bussens lift fungerar. Resenären tvingades då krypa ombord på bussen.
Det första fallet gäller en person som skulle resa med Länstrafiken i Västerbotten. Föraren påstod först att rullstolen var för tung. Efter en argumentation fick den rullstolsburna resenären ändå följa med på bussen.
Redan dagen därpå blev personen dock nekad att åka med en buss när även den föraren påstod att rullstolen var för tung och att bussen dessutom saknade fästutrustning för rullstolar. När en ny buss kom till hållplatsen 30 minuter senare hade den bussens föraren till en början inte kunskap om var fästutrustningen fanns eller hur den fungerade. Det kunde dock resenären själv kunde upplysa chauffören om.
Det andra fallet rör en händelse i Region Örebro. Där kunde bussföraren inte använda bussens lift. Som följd behövde den aktuella personen krypa ombord med hjälp av sin assistent och en medpassagerare. Personen fick ont och upplevde situationen som förnedrande.
DO begär nu att de ansvariga för de båda verksamheterna ska betala diskrimineringsersättning till de utsatta personerna. Om de inte betalar den begärda ersättningen kan DO komma att gå vidare till domstol.
Lämna ett svar