
På Busworld i Bryssel i höst lanseras MAN:s nya, batteridrivna Lion´s Coach. Bussen har en delvis ny design, men det mesta hålls än så länge hemligt av MAN som bara har släppt en enda skiss av hur bussen kommer att se ut. Bild: MAN.
Snart kommer den första Europatillverkade batteridrivna turistbussen. Busstillverkaren MAN visade på onsdagen den första prototypen till sin nya eldrivna Lion’s Coach. Lanseringen sker på Busworld i Bryssel i oktober och serieproduktionen startar under senare delen av nästa år och leveranserna 2027. Bussmagasinet var tillsammans med övriga ledande europeiska branschmedia på onsdagen på plats i Ankara i Turkiet där produktionen ska ske.
De första versionerna kommer att ha en räckvidd på upp till 650 kilometer. Bussen får också en ny, mer aerodynamisk design utvecklad i linje med MAN:s traditioner och med omisskännlig MAN-identitet.

Så ska den inte se ut. I Ankara visade MAN en prototyp, en av dagens dieseldrivna Lion´s Coach som hade utrustats med den nya tekniken med alla komponenter på plats – utom utseendet. Foto: Ulo Maasing.
Med sin nya Lion’s coach 14 E blir MAN den första europeiska busstillverkare som har en batteridriven klass 3-buss på marknaden.
Nya Lion’s Coach 14 E kan ta upp till 61 passagerare. Det är en treaxlig, 14 meter lång buss med fyra, alternativt sex batteripaket med en total kapacitet på upp till 534 kWh. Bussens NMNC-batterier (nickel-mangan-kobolt) produceras i MAN:s egen batterifabrik i Nürnberg som invigdes nyligen. Varifrån själva battericellerna kommer ville MAN inte avslöja.
Laddning sker via CCS-kontakt och med en kapacitet på upp till 375 kW. Så småningom kommer också en möjlighet att använda megawattladdning. Då kommer det att vara möjligt att ladda helt tomma batterier fulla på ungefär en halvtimme.

Enligt MAN har Lion´s eCoach lika stort bagageutrymme, tretton kubikmeter, som dieselversionen. Foto: Ulo Maasing.
Drivlinan består av en elektrisk centralmotor på 330 kW, automatiskt fyrväxlad och med den andra axeln som drivaxel. Bussen kan också utrustas med rullstolslift.
Om man väljer fyra batteripaket är dessa placerade bak där dieselmotorn är på dagens generation av Lion’s Coach. Om man istället väljer sex batteripaket placeras två av dessa i det som normalt är förarens sovkabin.
Det innebär enligt MAN att bussen får samma kapacitet som dagens Lion´s Coach, både när det gäller passagerare och bagage. Men det är en sanning med en liten modifikation: det händer ju idag att sovkabinen används som ett extra bagageutrymme som försvinner med sex batteripaket.
MAN börjar med att lansera en treaxlig version av Lion´s eCoach men fler versioner är planerade att följa.
Historiskt
För MAN är Lion´s eCoach ett historiskt steg bort från rötterna.
Det är från dåvarande Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg AG som företaget har fått sitt namn, och det var där som dieselmotorns uppfinnare Rudolf Diesel 1897 byggde den första dieselmotorn.
Men nu går det undan med el.
– Vi var sent ute med att satsa på eldrift, sa Barbaros Oktay, vd för MAN Truck & Bus på pressträffen i Ankara.
– Men sedan 2019 investerar vi stort i elektrifieringen. Vi ökar våra marknadsandelar när det gäller elbussar och i Nürnberg gör vi om vårt kompetenscentrum för förbränningsmotorer till batteriproduktion. Lion´s Coach E är det nyaste tillskottet till vår elbusspalett.
För stadsbussar satsar MAN helhjärtat på el. Någon euro 7-motor kommer man inte att erbjuda i det segmentet. Turistbussarna kommer att finnas med euro 7 och med batteridrift. Däremot är bränsleceller inte aktuella.
– När det gäller vätgas och bränsleceller är vår inställning klar. En bränslecellsmotor kräver tre gånger så mycket energi som batteridrift, förklarade Michael Roth, chef för strategisk utveckling av bussar vid MAN. Han pekade också på att 60 procent av de stadsbussar MAN sålde under det första kvartalet var emissionsfria, alltså eldrivna.
Räckvidd
När MAN nu lanserar en batterielektrisk klass III-buss är det framför allt en buss för kort- och medeldistanstrafik, inte långresor i Europa. Det är också på sådana sträckor som driftsekonomin är bäst. En lång daglig körsträcka och tillgång till depåladdning är idealiskt.
En faktor som MAN har vägt in är hur långt en förare realistiskt kan köra under en arbetsdag, en annan faktor är tillgången till laddinfrastruktur. Som exempel nämner Michael Roth flygbussar, dagsutflykter, expressbussar, resor på upp till 750 kilometer. Mer kör sällan en förare på en dag. Då räcker också bussens garanterade räckvidd på 650 kilometer om föraren tar en rast på 45 minuter. Under rasten kan bussen tilläggsladdas. Och det behövs inte någon ultrasnabb laddning à la megawattladdning.
Design
MAN visade i Ankara bilder på den nya design som Lion´s eCoach får – men sekretessen var stor och fotoförbudet totalt. Det är först på Busworld som vi får se bussen i verkligheten.
Men lite kan vi avslöja. Samtidigt som bussen har en omisskännlig MAN-identitet har främst front- och bakparti fått ett nytt utseende med mjukare linjer och en förbättrad aerodynamik. Framrutan är större och backspeglarna digitala. Det går inte att ta fel på att det här handlar om en ny bussgeneration från MAN.
Prototyp
Nya Lion´s eCoach är utvecklad vid MAN:s utvecklingscenter i Ankara och ska också tillverkas vid företagets fabrik i den turkiska huvudstaden. Där produceras idag cirka 3 000 MAN och Neoplan bussar om året, men tempot ska upp. Idag rullar 16 bussar om dagen ut från fabriken, snart ska det vara 18.
I Ankara visade MAN en prototyp som var tillgänglig för provkörning men som egentligen var en utvecklad version av dagens dieseldrivna Lion´s Coach som hade utrustats med den nya tekniken med alla komponenter på plats – utom utseendet.
Fronten var dock kamouflerad…
Magne Håheim och Tom Terjesen från vår norska kollega med samma namn som vi gav sig ut på testbanan i Ankara med Europas första elektriska turistbuss:
Lämna ett svar