
Den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa och kongress hålls i dagarna i Hamburg. Foto: Ulo Maasing.
Den här veckan pågår den internationella kollektivtrafik-unionen UITP:s stora världskongress och mässa i Hamburg. På mässan lanserar flera busstillverkare helt nya bussar för den europeiska marknaden, medan andra presenterar viktiga uppgraderingar. Varken Volvo eller Scania deltar medan den kinesiska närvaron är påtaglig. Bussmagasinet är på plats och presenterar i flera reportage de viktigaste nyheterna.
UITP:s kongress och mässa hålls varannat år. Senast var det i Barcelona 2023. Och sedan dess har mässan vuxit en hel del. I år finns 401 utställare på plats, 20 procent fler än senast. Antalet delegater är runt 10 000.
Ledande internationella branschmedier är i likhet med Bussmagasinet på plats: arrangemanget bevakas av omkring 250 journalister.
Mer siffror: Besökarna kan ta del av ett konferens- och seminarieprogram om 70 olika sessioner.
Själva mässan fyller fyra stora hallar på Hamburgmässan. Där finns ett brett spektrum av leverantörer till hela kollektivtrafikbranschen: IT-system, linbanor, spårfordonstillverkare, stora internationella trafikföretag, komponenttillverkare, biljettsystem – och naturligtvis bussar.
Indisk premiär
Flera tillverkare lanserar helt nya bussar på mässan. En intressant aktör som vill in i Europa är indiska JBM som i Hamburg har premiär på sin Ecolife, en batterielektrisk stadsbuss direkt avsedd för Europa.
– Vi siktar först på Tyskland, Frankrike och ytterligaree några marknader, förklarade JBM:s vice styrelseordförande Nishant Arya vid lanseringen.
Han avslöjade dock inte vilka dessa marknader är.
JBM gjorde sin Europadebut på Busworld för två år sedan, men den nya stadsbuss man visar i Hamburg är enligt företaget helt anpassad till europeiska krav, likaså den tyska lokaltrafikorganisationen VDV:s standard.
Företaget uppgav i Hamburg också att den buss man visar på UITP-mässan är inledningen på en bredare europasatsning och att fler lanseringar och modeller är att vänta.
Företaget är ingen småtting. JBM har idag 11 000 elbussar i trafik eller på order och hävdar att man i Indien har världens största elbussfabrik utanför Kina. Fabriken har en årlig produktionskapacitet på 20 000 elbussar.
Så många tekniska detaljer presenterade inte JBM vid lanseringen i Hamburg. Räckvidden uppges till 400 kilometer på en laddning. Modulära litiumjonbatterier, ultrasnabbladdning är egenskaper som företaget framhåller, dock utan att avslöja närmare detaljer.
Turkisk eldriven regionbuss
Den turkiska busstillverkaren Karsan arbetar sig sakta men säkert in på den europeiska bussmarknaden. Här i Skandinavien är företaget nog mest känt för sina självkörande bussar, varav en går i reguljär trafik i Stavanger och en annan snart ska sättas i trafik i Göteborg.
Karsan är idag sjätte största leverantör av elbussar i Europa med en marknadsandel på 6,2 procent vilket är mer än en fördubbling sedan år 2020. Idag rullar mer än 2 000 elbussar från Karsan i 27 länder.
På UITP-mässan visar Karsan både sin självkörande E-Atak och den lilla e-Jest. Men nyheten från företaget är en batteridriven regionbuss med lågentré, e-ATA LE.
Det är en 12-meters klass 2-buss med två dörrar och med kapacitet för upp till 90 passagerare, varav 41 sittande. Bussen kan fås med fyra olika batteripaket med en kapacitet på upp till 528 kWh, vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på över 500 kilometer under realistiska förhållanden.
Drivlinan utgörs av ZF AxTrax och har en effekt på 250 kW och ett vridmoment på upp till 22 000 Nm.
Karsan avslöjade på UITP-mässan också att man snart inleder leveranserna av e-ATA Hydrogen med bränsleceller från Toyota.
Bussmagasinet återkommer med fler artiklar från UITP-mässan!
Lämna ett svar