Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt nödbromssystem för stadsbussar från Volvo – London först ut

Först ut med det nya förarstödet blir ett antal dubbeldäckare på Volvos chassi BZL med karosser från MCV. Foto: Volvo Bussar.

Volvo Bussar introducerar nu ett nytt nödbromssystem för sina eldrivna stadsbussar, City Brake. Först ut är bussar som levereras till trafikföretag i London, men det nya systemet kommer också att finnas på elbussar som levereras till Sverige och andra länder. Det gäller bland annat bussar från Volvo Bussars egyptiska partner MCV som 7900 electric (även som ledbuss), likaså elbussar som byggs på Volvos nya elbussplattform 8900 electric som presenterades förra året.

Förarstöd med nödbromssystem finns redan på många bussar och lastbilar, men det utvecklade system som Volvo Bussar nu lanserar, City Brake, är särskilt avsett för de tuffa och komplexa trafikmiljöer som finns i städer. Det gäller inte minst storstäder med mycket blandad trafik och ofta trånga gator. Att stadsbussar har både obältade, sittande och stående passagerare gör ett nödbromssystem komplicerat.

Thomas Forsberg, säkerhetschef, Volvo Bussar: Systemet måste fungera för bussar med obältade och stående passagerare. Foto: Volvo Bussar.

Komplicerat
Volvo Bussar lanserade sitt första nödbromssystem för turistbussar 2015. Sedan dess har systemet utvecklats.

– Nu tar vi ännu ett steg och ökar säkerheten, både för sårbara trafikanter och för dem som åker buss genom att införa avancerad nödbromsning i våra klass 1- och klass 2-bussar, säger Thomas Forsberg, säkerhetschef vid Volvo Bussar.

– Att finjustera systemet för stadstrafik har varit komplicerat eftersom vi måste kalibrera det så att det fungerar vid lägre hastigheter i bussar där passagerare sitter utan säkerhetsbälte, står, eller kanske förflyttar sig under färd.

– Analyser i London visar att de flesta olyckor där en fotgängare och en buss varit inblandade sker med mindre än två sekunders varsel. Det betyder att vår teknik måste reagera inom en mycket snäv tidsmarginal, säger Thomas Forsberg.

Bussar med ståplats
City Brake är en aktiv säkerhetsfunktion som har utvecklats särskilt med tanke på bussar där stående passagerare är tillåtna. När systemet upptäcker en risk för kollision varnas föraren. Om föraren då inte vidtar omedelbara åtgärder aktiveras bromsarna.

Först sker en förbromsning som minskar hastigheten mjukt, men som också fungerar som en fysisk varningssignal till föraren. Om föraren fortfarande inte agerar ökas bromskraften till en inbromsning som ska minimera kollisionsrisken och samtidigt hålla de besvär som stående passagerare upplever så låga som möjligt.

I stadstrafik är bussens hastighet normalt låg och den beräknade tiden till kollision kort. Det innebär att förbromsningen knappt märks då. Vid högre hastigheter är de två faserna i inbromsningen däremot tydliga. City Brake aktiveras när bussen kör mer än tio kilometer i timmen.

Rachel Birell, ansvarig hos Transport for London för utveckling av säkerheten vi busstransporter. Foto: Volvo Bussar.

Nollvision
Först ut med det nya nödbromssystemet för Volvos stadsbussar är London. Där driver sedan flera år trafikhuvudmannen Transport for London och stadens borgmästare Sadiq Khan en nollvision. Målet är att eliminera alla dödsolyckor och olyckor med svåra personskador på Londons gator till år 2041. Men redan 2030 ska ingen omkomma i en trafikolycka där en buss är inblandad.

– Vi arbetar efter principen att människor begår misstag. Transportsystemet måste kunna hantera misstag och oförutsägbara beteenden från människor. De som utformar, bygger, sköter och använder våra gator har ett ansvar att minska riskerna i trafiken, säger Rachel Birrell, utvecklingsansvarig för bussäkerhet vid Transport for London.

I linje med de båda nollvisionerna beslutade Transport for London 2018 om nya säkerhetskrav för de bussar som går i kollektivtrafik i staden. Kraven, Bus Safety Standard, omfattar bland annat ett förarstöd i form av ett avancerat nödbromssystem, AEB (Advanced Emergency Braking).

Analyserat inbromsningar
Transport for London har haft ett nära samarbete med såväl Volvo som andra busstillverkare för att ta fram kraven på nödbromssystemet. Bland annat har man med hjälp av avancerad teknik analyserat inbromsningar från 50 bussar och en sammanlagd körsträcka på en miljon kilometer.

Utifrån de data man fick fram har man kunnat kartlägga riskerna för busspassagerare och då kunnat konstatera att riskerna för passagerare att skadas därför att nödbromsningen aktiveras felaktigt är mycket mindre än man tidigare trott. Samtidigt räknar Transport for London med att nödbromssystemet kan minska antalet omkomna fotgängare som blir påkörda av en buss med omkring 25 procent.

När de första Volvobussarna med City Brake senare i år sätts i trafik i London kommer systemet att fungera fullt ut, men själva nödbromsfunktionen ska vara urkopplad. Syftet är att Transport for London genom omfattande tester ska få ett utförligt grepp på hur det fungerar innan det sätts i skarp drift.

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Reportage

1 kommentar »

  1. Intressant att se hur involverade/engagerade Transport for London verkar vara. Då till skillnad från svenska trafikhuvudmän som, i alla fall för busstrafiken, lägger krutet på upphandlingar och till stor del struntar i bl.a. utveckling av säkerhetsfrågor mm. Sådant hänvisas i Sverige mer till tillverkarna, trafikutövarna samt Transportstyrelsen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)