Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo lanserar ny elbussplattform (uppdaterad)

Volvo Bussar presenterade på tisdagskvällen sin nya elbussplattform. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussar lanserar nu en helt ny elbussplattform. I samband med ett branschevenemang på nya World of Volvo i Göteborg på tisdagkvällen presenterade Volvo Bussar sin nya elbussplattform, BZR. Det nya chassit ska lanseras på marknader världen över och har också många komponenter gemensamma med Volvos ellastbilar, bland annat batterierna.

BZR är en plattform som är utvecklad för en rad olika tillämpningar. Den version som visades i Göteborg på tisdagskvällen var en treaxlig, lågentréverion. Men BZR kan fås även i tvåaxlig version och både som lågentrébuss och låggolvsbuss, likaså med låggolv, höggolv,  ledbuss, dubbeldäckare och för långlinjetrafik eller som turistbuss.

Den nya plattformen bygger på att många komponenter, batterierna inräknade, också kan användas i Volvos eldrivna lastbilar där de stora volymerna finns.

Volvo Bussars vd Anna Westerberg sa vid presentationen på tisdagskvällen att den nya elbussplattformen är den första gemensamma plattformen för elfordon från AB Volvo.

Volvos nya 8900 Electric på BZR-plattformen. Foto: Ulo Maasing.

Volvo Bussars partner MCV kommer att svara för karosserna på det nya chassit, men även andra påbyggare kommer att kunna leverera den nya bussen. Leveranser till kunder inleds under våren 2025.

Volvo Bussar presenterar också den nya Volvo 8900 electric byggd på BZR-chassit och med ny kaross. När serieproduktionen kommer igång ska den ske hos Volvopartnern MCV i Egypten. Den 8900 som nu presenteras är en treaxlig lågentrébuss med tre dörrar.

Bussmagasinet återkommer med en utförligare artikel om Volvos nya elbussplattform, likaså om Volvo 8900.

Magne Håheim från norska Bussmagasinet var också på plats i Göteborg på tisdagskvällen:

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)