
Volvo Bussars dotterbolag Nova Bus har fått en stor elbussorder till lokaltrafiken i Calgary, Kanada.
Volvo Bussars kanadensiska dotterbolag Nova Bus har fått en order på 120 elbussar till Calgary Transit , lokaltrafiken i staden Calgary. Idag har Calgary Transit gas- och dieselbussar från Nova Bus i sin vagnpark. Tillverkningen av bussarna, Nova Bus 120 LFSe+, inleds 2027 och kommer att till 100 procent ske i Nova Bus kandensiska fabriker.
LFSe+ är en batterielektrisk buss som redan går i trafik i en rad nordamerikanska städer, bland annat Vancouver, Banff, Saskatoon, Regina, Toronto, Ottawa, Quebec City och Halifax i Kanada liksom i New York, Houston, San Francisco och Milwaukee i USA.. Bussen kan fås med en batterikapacitet på upp till 564 kWh. Längden är 12,2 meter och bredden 2,6 meter.
Bussen är byggd i rostfritt stål och har en kapacitet på upp till 41 sittande och 27 stående passagerare. Motorn kommer från BAE Systems och axlarna från ZF.
Ursprungligen hade Calgary planerat att beställa 180 bussar men man bestämde sig för att banta ordern av kostnadsskäl, bland annat på grund av Trumps tullar. Även om bussarna byggs i Kanad importeras nämligen en del komponenter.
Lämna ett svar