
Siffror från den tyska staden Offenbach visar att en övergång från diesel- till elbussar ger 40 procent lägre energiförbrukning. Foto: Stadtwerke Offenbach.
Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa men ibland även med utblick till andra delar av världen. Den här gången fokuserar vi på nyheter från Tyskland: Stor energibesparing vid byte från dieselbussar till elbussar; MAN bygger elbussar i Azerbajdzjan; Från ax till limpa med Daimler Buses.
Tyskland: Genom att skifta från dieselbussar till elbussar har den totala energiförbrukningen minskat med omkring 40 procent för stadsbussarna i den tyska staden Offenbach. Bussflottan i staden minskade i genomsnitt energiförbrukningen per kilometer från cirka 500 kWh år 2019 till cirka 320 kWh förra året uppger Stadtwerke Offenbach som svarar för busstrafiken i staden.
Enligt staden förbrukar en dieselbuss i genomsnitt 500 kWh energi per 100 kilometer medan motsvarande siffra för elbussar är cirka 150 kWh per 100 kilometer.
Förra året körde de 36 elbussarna i Offenbach 1 562 000 schemalagda kilometer. Det motsvarar omkring 46 procent av den totala körsträckan för stadsbussarna i Offenbach under året. Elbussarnas lägre energiförbrukning resulterade i 312 400 kWh inbesparad energi i schemalagd trafik
Tyskland: Busstillverkaren MAN ska producera elbussar i Azerbajdzjan. MAN och företagets mångårige partner i landet, Impotex, har tecknat en avsiktsförklaring med Azerbajdzjans regering om ett strategiskt partnerskap.
Parterna planerar att etablera montering av elbussar i landet. Bussarna ska levereras delvis monterade till Azerbajdzjan. Dit ska också olika komponenter levereras.
Slutmonteringen av bussarna sker sedan i Azerbajdzjan. De första eldrivna stadsbussarna av modell Lion´s City E ska levereras från den nya anläggningen redan nästa år.
Enligt MAN är målet att på längre sikt öka produktionen och steg för steg även öka användningen av bland annat lokalt tillverkade komponenter.
Azerbajdzjan är en republik som gränsar till Georgien, Ryssland, Turkiet och Irana. Största stad är Baku vid Kaspiska havet.
MAN arbetar målmedvetet på att utöka sin bussverksamhet internationellt.
– Vi ser en enorm tillväxtpotential på marknader utanför Europa. Partnerskapet med Azerbajdzjan visar hur vi vill utnyttja denna potential tillsammans med starka lokala partners, säger Barbaros Oktay, chef för bussverksamheten vid MAN Truck & Bus.
Tyskland: Daimler Buses, där Mercedes-Benz bussar ingår, levererar nu kompletta lösningar för övergång från konventionell busstrafik till elbussar: bussar, infrastruktur, depåer och så vidare.
Ett exempel är ett uppdrag som Daimler Buses nu har vunnit från ett tyskt bussföretag, Regionalbus Leipzig. Förutom nio Mercedes-Benz eCitaro elbussar svarar Daimler Buses för att etablera en helt ny elbussdepå med plats för 20 elbussar, laddstationer med tillhörande infrastruktur, lösningar för energilagring, solceller på depåtaket med mera.
Daimler svarar för hela planarbetet ochs bygget av depån med allt arbete såväl under mark som ovan.
Depån får tio CCS2-laddstationer och är en fristående utbyggnad av bussföretagets befintliga depå för dieselbussar.
Lämna ett svar