Taxiföretaget Taxi Drakstaden i Sundsvall kräv på 95 000 kronor i vite av Sundsvalls kommun. Anledningen är flera brister i verksamheten som har gjort att klagomålen har strömmat in till Sundsvalls kommun. Många av klagomålen gäller taxiföretagets beställningscentral och dåliga kunskaper i svenska bland medarbetarna där. Nyligen har taxiföretaget flyttat en del av beställningscentralen till utlandet.
Det är inte acceptabelt att en samhällsviktig tjänst brister i tillgänglighet och trygghet, konstaterar kommunen som nu har ställt krav på en konkret handlingsplan från taxiföretaget.
– Det är något som taxiföretaget ser på just nu. Man har bland annat anställt mer personal på sin beställningscentral i Skövde, säger Maria Cederberg, verksamhetschef på servicecenter på Sundsvalls kommun till SR P4 Västernorrland.
Taxiföretaget har bland annat kortat svarstider, utbildat chaufförer, bytt ut olämplig personal och stärkt kommunikationen genom en särskild grupp med rutinerad personal. Under hösten ska företaget även säkerställa fortbildning, förbättra kvalitetskontroller och utveckla tekniska lösningar för bättre statistikhantering. Tillgången till chaufförer i alla delar av kommunen ska tryggas.
Som avtalet med Taxi Drakstaden ser ut kan kommunen inte kräva att beställningscentralen flyttas tillbaka till Sverige. Däremot kan kommunen kräva att centralen finns i EU.
Kommunen har krävt Taxi Drakstaden på 95 000 kronor i vite.
Taxi Drakstadens avtal med Sundsvalls kommun är värt cirka 20 miljoner kronor om året.
Lämna ett svar