Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vite för taxibolag efter klagomål på färdtjänst

Sundsvalls kommun kräver vite av ett taxiföretag. Foto: Sundsvalls kommun.

Taxiföretaget Taxi Drakstaden i Sundsvall kräv på 95 000 kronor i vite av Sundsvalls kommun. Anledningen är flera brister i verksamheten som har gjort att klagomålen har strömmat in till Sundsvalls kommun. Många av klagomålen gäller taxiföretagets beställningscentral och dåliga kunskaper i svenska bland medarbetarna där. Nyligen har taxiföretaget flyttat en del av beställningscentralen till utlandet.

Det är inte acceptabelt att en samhällsviktig tjänst brister i tillgänglighet och trygghet, konstaterar kommunen som nu har ställt krav på en konkret handlingsplan från taxiföretaget.

– Det är något som taxiföretaget ser på just nu. Man har bland annat anställt mer personal på sin beställningscentral i Skövde, säger Maria Cederberg, verksamhetschef på servicecenter på Sundsvalls kommun till SR P4 Västernorrland.

Taxiföretaget har bland annat kortat svarstider, utbildat chaufförer, bytt ut olämplig personal och stärkt kommunikationen genom en särskild grupp med rutinerad personal. Under hösten ska företaget även säkerställa fortbildning, förbättra kvalitetskontroller och utveckla tekniska lösningar för bättre statistikhantering. Tillgången till chaufförer i alla delar av kommunen ska tryggas.

Som avtalet med Taxi Drakstaden ser ut kan kommunen inte kräva att beställningscentralen flyttas tillbaka till Sverige. Däremot kan kommunen kräva att centralen finns i EU.

Kommunen har krävt Taxi Drakstaden på 95 000 kronor i vite.

Taxi Drakstadens avtal med Sundsvalls kommun är värt cirka 20 miljoner kronor om året.

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Det visar sig med tiden om det blir någon förbättring! Då jag har åkt Färdtjänst i väldigt många år har jag stor erfarenhet och vet när jag skall klaga!
    Tyvärr har jag blivit så illa hanterad vid beställning så jag har minimerat mitt resande och beställt allt jag kunnat på nätet med Hemleverans.
    Vi är redan en utsatt grupp vi Färdtjänstresenärer och behöver inte få mera sten på bördan!
    Nu har det Lyckligtvis varit så att de gånger jag åkt har jag haft glädjen att åka med just bra /kompetenta chaufförer men beställningarna har inte varit problemfria!
    Kommunikation är oerhört viktigt och det är något som Drakstaden måste ta till sig!
    Inse att det är inga ”vanliga” taxikunder detta utan kräv er det där lilla extra många gånger och då börjar resan vid beställningen!
    Skärpning!

    Kommunen har nog lärt sig läxan till viss del……man får det man betalar för!

Lämna ett svar till Harriet Afzelius Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)