Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: Elektriskt och självkörande från Turkiet

Otokar visar bland annat regionbussen eTerrito som i vinter ska presenteras för svenska bussföretag. Foto: Ulo Maasing.

Flest utställare på årets Busworld är företag från Turkiet: 107 av de 560 utställarna på mässan kommer därifrån. Det är huvudsakligen leverantörer av olika komponenter. Men på plats finns också flera busstillverkare, bland annat Otokar som arbetar på att etablera sig på den svenska marknaden och den här månaden levererar sin första buss till en svensk kund.

Otokars satsning i Sverige är en del av en bredare offensiv från den turkiska tillverkaren som även rycker fram i Tyskland och i övriga Skandinavien. Och det är inget litet företag som nu söker nya marknader. Förra året uppgick omsättningen till 964 miljoner euro, cirka elva miljarder kronor, uppgav uppgav Kerem Erman, chef för Otokars buss- och lastbilsverksamhet på mässan.

Som största busstillverkare i Turkiet har Otokar nyligen invigt en ny, toppmodern fabrik. Idag rullar nästan 67 000 bussar från det 60-åriga företaget på vägarna runt om i världen.

Ny från Otokar är den 10,5 meter långa, eldrivna stadsbussen eKent. Foto: Ulo Maasing.

Otokar tillverkar inte bara egna bussar utan även bussar på uppdrag av två andra stora, internationella busstillverkare. En av dessa är Daimler Buses. För några veckor sedan skrev de båda företagen avtal om att Otokar i framtiden ska tillverka Mercedes-Benz stadsbuss Conecto för marknader i Östeuropa, Turkiet och Centralasien.

På Busworld visar Otokar fem av sina modeller inne på mässan, förutom en självkörande liten buss som rullar omkring på mässområdet. Ny är en 10,5 meter lång version av den eldrivna stadsbussen eKent. För Sverige är kanske en annan elbuss från Otokar av större intresse, eTerrito.

Det är en tretton meter lång, batterielektrisk normalgolvsbuss som bland annat passar i regiontrafik. På mässan visas eTerrito i trettonmetersversion med en kapacitet på upp till 63 passagerare. Batterikapaciteten är upp till 450 kW och drivlinan utgörs av en centralmotor från Voith.

”Vi anpassar fordonen till nordiska förhållanden och förväntningar, bland annat när det gäller hållbara leveranskedjor”, säger Martin Edberg marknadschef för Otokar i Sverige och övriga Norden. Foto: Ulo Maasing.

– Vi kommer att kring årsskiftet få hit en eTerrito som demobuss, likaså den eldrivna midibussen eCentro, berättar Martin Edberg, försäljnings- och marknadschef för Otokar i Sverige och övriga Norden.

Men redan den här månaden levererar Otokar sin första buss till en svensk kund, en buss med konventionell drivlina och för blandad trafik.

Servicenät
– Vi anpassar fordonen till nordiska förhållanden och förväntningar, bland annat när det gäller hållbara leveranskedjor. Den eTerrito som kommer till Sverige har exempelvis batterier från franska Foresee Power, uppger Martin Edberg.

Han avslöjar också att Otokar nu etablerar ett servicenätverk som täcker hela Norden och att företaget har tecknat avsiktsförklaringar med flera verkstadsföretag. Klart är att Team verkstad är ett av Otokars partnerföretag på verkstadssidan.

– Vi möter ett stort intresse för Otokar från svenska bussföretag och är optimistiska inför framtiden med många upphandlingar på gång, säger Martin Edberg.

Karsan visar bland annat en ny, autonom version av lilla e-Jest. Foto: Ulo Maasing.

Självkörande och vätgas
Likaledes turkiska Karsan är också på plats på mässan i Bryssel och visar där bussar i det företaget anser är framtidsnischer. Både inne i mässhallarna och utanför visar Karsan två av sina autonoma, självkörande bussmodeller, dels e-Atak, dels e-Jest.

Den självkörande e-Atak har redan några år på nacken och har testats eller går i trafik i en rad länder i Europa. I Sverige testas just nu den självkörande bussen av Västtrafik och Vy Buss på en linje i centrala Göteborg.

Enligt Karsan har den självkörande e-Atak sedan lanseringen 2021 nu körts i över 100 000 kilometer och transporterat mer än 35 000 passagerare.

Karsan visar också en fullstor bränslecellsdriven stadsbuss, e-Ata Hydrogen. Foto: Ulo Maasing.

Ny är däremot den autonoma versionen av minibussen e-Jest. Karsan har tagit fram bussen särskilt med tanke på trånga stadsgator och historiska stadskärnor.

Både e-Jest och e-Atak är självkörande enligt nivå 4. Det innebär att fordonet själv kan köra under de flesta förhållanden, men att en säkerhetsförare som vid behov omedelbart kan ta över måste finnas ombord under färd på allmän väg.

Lilla eJest i autonom version är utrustad med 23 sensorer, många av dem monterade på taket: Lidar, radar, kameror och system för satellitnavigering. Sensorerna ser allt som händer runt bussen och gör att den reagerar omedelbart för exempelvis cyklister eller fotgängare. Karsan kombinerar sensorerna med AI, artificiell intelligens, som uppfattar vad som sker runt bussen, fattar snabba beslut och ständigt lär sig.

eJest finns naturligtvis även utan självkörande teknik. Karsan har dessutom uppgraderat batteripaketet i bussen från tidigare 88 kWh till 105 kWh vilket ökar räckvidden från 210 till 260 kilometer.

Karsan visar också en fullstor bränslecellsdriven stadsbuss, e-Ata Hydrogen som företaget har utvecklat i samarbete med Toyota.

Temsas nykomling, den nio meter långa, eldrivna stadsbussen Avenue Neo. Foto: Ulo Maasing.

Liten Temsa
En tredje turkisk busstillverkare på Busworld är Temsa som här presenterar sin nya, nio meter långa stadsbuss Avenue Neo.

Bussen är baserad på samma plattform som välkända MD9 electricity. Den har en motor på 265 kW och en batterikapacitet på upp till 384 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 600 kilometer, givetvis beroende på belastning, topografi, väder med mera.

Kapaciteten i den lilla bussen är upp till 75 passagerare. Laddning kan ske antingen via CCS-kontakt eller pantograf.

Av de turkiska tillverkarna finns även BMC på plats.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)