
Renault visar två eldrivna minibussar med helt ny design och baserade på Renault Master. Foto: Ulo Maasing.
En minibuss utan paketbilskänsla. En buss för långa nattliga resor i Europa. Busworld är inte bara en gigantisk mötesplats för många av världens stora och mindre busstillverkare. Det är också en mässa där nya idéer och grepp får utrymme. Här är två coola exempel.

Renault Master Shuttle E-Tech för efterfrågestyrd trafik i såväl städer som förorter och på landsbygden. Foto: Ulo Maasing.
Det är bara att erkänna det. Många minibussar som används för färdtjänst eller som stadsdelsbussar ser ut som paketbilar. Och de är födda som paketbilar och sedan konverterade till bussar, oftast av skickliga påbyggare.
Men de två eldrivna minibussar från Renault som har världspremiär på mässan eliminerar helt paketbilskänslan, även om de är baserade på välkända Renault Master. Det är dels Renault Master Citybus E-Tech, tänkt för stadstrafik, exempelvis stadsdelslinjer, dels Renault Master Shuttle E-Tech för efterfrågestyrd trafik i såväl städer som förorter och på landsbygden.
Båda modellerna är designade och tillverkas av Renault själva.
Renault själv beskriver bussarna som mer än bara ombyggda Master, och det med all rätt. Karossen med sina stora glasytor har inget av den kantighet som den här typen av bussar har. Samtidigt är interiören mycket luftig och ljus och samtliga passagerare, även rullstolsburna, har en god utsikt. Båda modellerna har genomgående låggolv.

Förarplatsen känns igen från Renault Master och har individuell luftkonditionering. Foto: Ulo Maasing.
Förarplatsen är samma som övriga Renault Master, men i övrigt är bussen helt ny. Citybus E-Tech är en klass A-buss som kan ta upp till 22 passagerare varav nio sittande, tretton stående och en rullstol. Bussen kan fås med antingen manuell eller elektrisk rullstolsramp.
Luftkonditioneringen på båda modellerna utgörs av två värmepumpar, den ena för föraren som har ett individuellt system, den andra för passagerarna.
Shuttle E-Tech har fjorton sittplatser, samtliga med säkerhetsbälte, och inga ståplatser.
Båda modellerna har avancerade system för förarstöd. Räckvidden för stadsbussen är upp till 300 kilometer på en laddning och för Shuttle E-Tech upp till 350 kilometer. Skillnaden beror på att stadsbussen har en totalvikt på fem ton medan shuttle har en totalvikt på fyra ton.
Leveranserna kommer igång 2026.
Nattbuss för Europa
Schweiziska Twiliner presenterade tidigare i år sin första buss för ett nytt europeiskt nattbussnät.
På Busworld visas den första bussen till det nya linjenätet för första gången för en stor publik. De första linjerna ska börja trafikeras i mitten av november och är nu öppna för bokning på twiliners hemsida.
Det är i den spanska påbyggaren Ayats lite undanskymda monter vi hittar Twiliner.
Den 14,8 meter långa bussen är byggd av Ayats på chassi från MAN och baserad på Ayats Horizon.
Ayats har sedan tidigare lång erfarenhet av att tillverka så kallade Nightliners, turnébussar för bland annat pop- och rockband som har bussen som sitt hem mellan konserterna.
Den buss som visas på mässdan tillhör Luxemburgföretaget Emile Weber, ett av de företag som ska köra Twiliners nattbusslinjer.
Ombord finns 21 stolar som kan fällas ner och bli helt plana bäddar: tre på det nedre planet, resten på det övre.
På undervåningen finns också ett pentry med kaffekokare, kalla drycker, lättare måltider med mera liksom ett barbord, en mycket rymlig toalett och en stor garderob.
Stolarna är utvecklade av ett företag som är specialiserat på att utveckla stolar för flygplan.
På den nedre våningen finns också ett mycket stort bagageutrymme.
De första linjerna ska gå från Zürich till Amsterdam via Bryssel samt från Zürich till Barcelona. Då kommer Twiliner att ha tre bussar.
Linjen till Barcelona ska trafikeras tre dagar i veckan, linjen till Amsterdam dagligen.
Men Twiliners ambition är att inom tre år binda samman Europas 25 mest besökta städer med linjer som trafikeras med komfortabla nattbussar.
Klicka här för att följa vår löpande rapportering från Busworld.
Lämna ett svar