En av många nyheter på årets upplaga av Busworld är nya Mercedes-Benz eIntouro, den batteridrivna versionen av storsäljaren Intouro. Daimler Buses visar på mässan hela sitt breda produktprogram – och naturligtvis också den buss som har fått den prestigefyllda utmärkelsen Coach of the Year, Årets turistbuss. Daimler Buses vd Till Oberwörder varnade på mässan också för att laaddinfrastrukturen för eldrivna långfärdsbussar inte räcker till utan måste byggas ut snabbt.
Redan i november förra året visade Daimler Buses en prototyp till sin nya, eldrivna version av regionbussen Intouro som har har sålts i mer än 20 000 exemplar. I eldriven version har den fått ett e framför modellnamnet, eIntouro. Sedan dess har bussen gått igenom ett omfattande testprogram och en del justeringar innan den nu lanseras på Busworld i Bryssel.
Nya eIntouro är baserad på den väletablerade höggolvsbussen Intouro som men har elektrisk drivlina. Det innebär att Daimler Buses nu för första gången även har en eldriven regionbuss i sitt produktprogram.
Bussen är också tänkt för enklare beställningstrafik, skolskjutsar och liknande.
Modellen finns i två längder, basversionen eIntouro på 12,2 meter och den 13,1 meter långa eIntouro M. Det ger en passagerarkapacitet på 50 – 63 sittplatser.
Räckvidd
Bussen kan fås med ett eller två batteripaket om vardera 207 kWh – det första paketet är alltid placerat omedelbart bakom framaxeln och om kunden väljer ett andra paket placeras det längst bak i det som på dieselversionen är motorrum. Batterierna och en stor del av högspänningskomponenterna används redan i Mercedez-Benz eldrivna långtradare.
Många av komponenterna i drivlinan är identiska med den konventionella versionen av eIntouro. Därmed blir reservdelsförsörjningen enklare och service- och underhåll billigare.
LFP-batterierna (litium-järn-fosfat) har en upp till femton år lång livslängd, beroende på hur de används. Räckvidden för eIntouro med två batteripaket är upp till 500 kilometer, givetvis beroende av förarens körstil, topografi och väderförhållanden.

Daimler Buses har en av mässans största montrar. Årets Turistbuss, Coach of the Year, Setra TopClass S516 HDH finns på plats. Foto: Ulo Maasing.
– Räckvidden täcker in det mesta som en konventionell klass II-buss klarar, kommenterade Daimler Buses marknadschef Mirko Sgodda vid lanseringen.
Med eIntouro är Daimler Buses också först av de europeiska busstillverkarna med att erbjuda uppdateringar av bussens mjukvara utan att bussen behöver tas in på verkstad. Istället sker uppdateringen via mobilnätet från Daimlers serviceportal Omniplus On. Ingen internetuppkoppling behövs.
De första leveranserna av eIntouro väntas under andra halvåret nästa år.

EU:s mål för elektrifieringen av den långväga busstrafiken är orealistiskt, menar Daimler Buses vd Till Oberwörder. Foto: Ulo Maasing.
”Orealistiskt”
Daimler Buses vd Till Oberwörder kunde på mässan summera ett framgångsrikt första halvår för företaget med en försäljningsökning på åtta procent jämfört med förr året. Den eldrivna stadsbussen eCitaro har nu sålt mer än 3 000 exemplar. För att klara trycket investerar Daimler Buses nu stort i att bygga ut sin fabrik i Frankrike.
– När det gäller stadsbussar är vår portfölj komplett. Nu ska även regiontrafik och långfärdsbussar elektrifieras. Vi planerar både batteridrift och bränslecellsdrift. 2030 kommer de första batteridrivna turistbussarna som sedan kommer att följas av bränslecellsbussar, sa Till Oberwörder.
Han varnade dock för att infrastrukturen är ett hinder för elektrifieringen av den mer långväga busstrafiken.
– Det kommer 2030 inte att finnas tillräckligt med laddinfrastruktur för att klara EU:s mål. De mål som EU har satt upp är helt enkelt inte realistiska, menade Till Oberwörder.

Daimler Buses visar en stor del av sina produkter i en av mässans största montrar. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar