
Vietnamesiska Vinfast debuterade på Busworld med siktet inställt på europeisk elbussmarknad. Företaget visade bland annat sin stadsbuss EB12. Foto: Ulo Maasing.
Världens största bussmässa, Busworld i Bryssel, fortsätter att växa. Årets mässsa, som avslutades på torsdagen, var den största hittills med en utställningsyta på 85 000 kvadratmeter. För två år sedan var det 78 000 kvadratmeter. Samtidigt blir busstillverkarna på mässan allt fler – framför allt från Asien. Och även om mässan nu är slut fortsätter vi med vår rapportering från Busworld ytterligare några dagar. Bland annat ska vi se närmare på vad de kinesiska busstillverkarna hade att erbjuda. Men först ägnar vi uppmärksamhet åt busstillverkare från två andra asiatiska länder som vill in i Europa: VinFast från Vietnam samt JBM från Indien.
För VinFast var det debut på Busworld. Den vietnamesiska busstillverkaren presenterade två elbussar, dels en tolvmetersbuss för stadstrafik, dels en midibuss på 8,6 meter. För tolvmetersbussen tar VinFast redan nu order.

VinFasts styrelseordförande Le Thi Thu Thuy: Europa r vår första utlandsmarknad för elbussar. Foto: Ulo Maasing.
– Vi utvecklar nu också flera modeller för Europa och andra länder, uppgav VinFasts styrelseordförande Le Thi Thu Thuy som fanns på plats på mässan.
Hon avslöjade att Europa är den första utlandsmarknaden för VinFasts elbussar. Däremot rullar bussar från VinFast med konventionell drivlina i flera länder i Sydostasien. Företaget har idag omkring 1 000 bussar i trafik.
EU-krav
De elbussar som VinFast visade på Busworld är homologiserade i Europa och byggda enligt EU-krav. Produktionen sker i VinFasts egen fabrik i hamnstaden Haiphong i nordöstra Vietnam.
– Men vi har nyligen även öppnat en fabrik i Indien och kommer snart att öppna ytterligare en i Indonesien, berättade Le Thi Thu Thuy.
– Med elbussarna täcker vi in hela spektrat av elfordon, från elsparkcyklar och elcyklar till elbilar och elbussar. I Vietnam har vi 40 procent av fordonsmarknaden.
– Nu bygger vi upp ett nät av återförsäljare och partners i Europa och finns redan på plats i Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Vi kommer också att expandera i fler länder, även i norra Europa, uppgav Le Thi Thu Thuy.

VinFast visade också den eldrivna midibussen EB8, också aktuell för europamarknaden. Foto: Ulo Maasing.
Europeiskt
I Europa har VinFast som försäljningschef värvat holländaren Patrick Oosterveld som har arbetat med VDL, BYD och senast Ebusco innan han i somras gick till VinFast.
Han lyfter fram att flera av nyckelkomponenterna i bussarna kommer från välkända europeiska tillverkare. Bland annat kommer dörrarna från Ventura och axlarna från ZF. LFP-batterierna levereras av CATL. Bussarna levereras också med en femårig garanti och åttaårig rostskyddsgaranti.
Den större av de bussar som VinFast visade, EB12, är en normalstor stadsbuss med tre dörrar och plats för 90 passagerare, varav 35 sittande och en rullstolsburen. Drivlinan består av två navmotorer på vardera 125 kW. Batterikapaciteten ärt 422 kWh vilket ger en räckvidd på över 400 kilometer enligt testcykeln Sort 2. Bussen har en rad system för förarstöd. Inne i bussen finns 26 USB-kontakter, videoövervakning och LED-belysning.
EB8 har en centralmotor på 200 kW och batterikapacitet på 359 kWh vilket ger en räckvidd på cirka 290 kilometer enligt Sort 1. Passagerarkapaciteten uppges till max 60 personer, varav 24 sittande.

Indiska JBM arbetar målmedvetet för att ta sig in på den europeiska marknaden för eldrivna stadsbussar. Foto: Ulo Maasing.
Indiskt
Den indiska elbusstillverkaren JBM Electric Vehicles jobbar målmedvetet på att ta upp fighten på den europeiska bussmarknaden. Redan för två år sedan deltog företaget på Busworld och så sent som i somras fanns man med bland utställarna på UITP-mässan i Hamburg.
Där hade den indiska tillverkaren premiär på sin Ecolife, en batterielektrisk stadsbuss direkt avsedd för Europa och enligt företaget helt anpassad till europeiska krav.
På Busworld avtäckte JBM under högtidliga former den helelektriska Ecolife e12 – men ärligt talat vet vi inte om den skiljer sig från den buss företaget visade i Hamburg och i så fall hur.
Men man ska nog inte underskatta företaget som redan har levererat eller har under leverans 11 000 elbussar till olika länder.
Vi återkommer med fler artiklar från årets Busworld. Här kan du följa vår samlade rapportering från mässan.
Lämna ett svar