Den 14 januari invigs den första teststräckan för en självkörande buss i Sälenfjällen, mellan Hundfjället och Tandådalen. Nästa vintersäsong ska den självkörande bussen testas mellan Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll. Testerna ingår i ett projekt som ska visa hur den självkörande tekniken fungerar i vinterklimat och även bidra till hållbara, tillgängliga resor i fjällvärlden. Testet i Sälen är det första i Sverige där självkörande kollektivtrafik prövas i fjällterräng och vinterklimat.

Projektet med självkörande buss i Sälenfjällen har fått namnet SIKTA – Sälen Idre Autonom Kollektiv Transport. Bild: SIKTA.
Syftet är att se hur en självkörande buss klarar riktig vintertrafik med snö, kyla och backar. Bussen, en Karsan e-Atak, är eldriven och utrustad med lidar, sensorer, GPS och vinterdäck. Under testperioden finns alltid en säkerhetsförare ombord som övervakar körningen och kan ta över om det behövs.
– Fjällmiljön är en utmaning. I vintertid händer saker som inte går att planera, som kraftigt snöfall som kräver plogning. Snön måste ibland läggas på nya platser, vilket kan påverka körsträckan eftersom den är inprogrammerad. Det är sådana förhållanden projektet vill testa och dra lärdom av, säger Tiina Ohlsson, projektledare vid Malung-Sälens kommun i ett pressmeddelande från Trivector Traffic.
Projektet ersätter inte befintlig trafik utan kompletterar den.
En viktig del av projektet är att förstå hur människor upplever att resa utan förare. Tillsammans med Högskolan Dalarna ska forskare undersöka frågor om trygghet, acceptans av tekniken och upplevd nytta.
Projektet pågår till 2027 och omfattar två teststräckor – den första mellan Hundfjället och Tandådalen i Sälen, den andra mellan Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll nästa säsong. Bakom projektet står Malung-Sälens kommun tillsammans med teknikföretag, forskare och fjällanläggningar.
Finansieringen sker med hjälp av Vinnova, Region Dalarna samt aktörer i näringslivet.



Artiklar(RSS)
Hej! Ni har glömt att ange Trivector Traffic som källa i i ovanstående artikel. Med vänlig hälsning, Petra Kindström, Marknadschef Trivector.