Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busworld: ”Långsiktig satsning från Golden Dragon”

Kinesiska Golden Dragon har fått ett genombrott i Sverige genom en stor order från Mohlins Bussar. Från vänster: Lasse Andersen, vd för Eurobus Nordin, Robert Mohlin, Mohlins Bussar och Max Centervall, serviceledare för Eurobus Nordin i Bollnäs. Foto: Ulo Maasing.

En busstillverkare på offensiven i Sverige är kinesiska Golden Dragon som nu har fått sitt genombrott på den svenska marknaden. På Busworld i Bryssel finns Golden Dragon med två bussar som är leveransklara för Sverige – de sista i en stor order från Mohlins Bussar.

Besökare på Busworld möts redan utanför mässan av en buss i X-trafiks färger. Inne i en av hallarna finns ytterligare en. Det är två Golden Dragon Pivot, en tolv meter lång, den andra femton meter.

Det är Mohlins Bussar som har köpt bussarna till den trafik man vann hösten 2023 i Gästrikland och Hälsingland. Upphandlingen överklagades av tvåan VR, men i maj förra året stod det klart att tilldelningsbeslutet stod fast.

– Långt innan upphandlingen insåg vi att vi måste satsa på elbussar. Vi valde Golden Dragon efter att ha letat efter rätt batteriteknik och kvalitet. Vi ville ha batterier från CATL och letade efter leverantörer som hade det. Slutligen fastnade vi för Eurobus som representerar Golden Dragon i både Sverige och Norge, berättar Robert Mohlin, vd och ägare till Mohlins Bussar.

Utanför mässan i Bryssel visar Golden Dragon 12-metersdversionen av elbussen Pivot. Foto: Ulo Maasing.

För Eurobus Nordic och Golden Dragon blev ordern ett genombrott på den svenska marknaden. Först ut blev bussar till Mohlins trafik för Skistar i Årefjällen. Sedan följde en order på 80 Golden Dragon Pivot elbussar till företagets nyvunna trafik i Hälsingland och Gästrikland.

Golden Dragon är en av många busstillverkare som också visar en batterielektrisk turistbuss. Bakom denna een Golden Dragon Pivot på femton meter. Foto: Ulo Maasing.

Garanti
Ordern omfattar både tolv- och femtonmetersversioner av bussen. 55 av bussarna är redan i trafik och samtliga utom två är levererade till Sverige. De två som saknas finns just nu på Busworld i Bryssel. Där visar tillverkaren båda versionerna av Golden Dragon Pivot E. Såväl chassi som kaross är i rostfritt stål och både fram- och bakaxel kommer från ZF. Laddning sker via CCS-kontakt. Batterierna är av LFP-typ (litium-järn-fosfat), klarar över 4 000 laddningar utan att åldras nämnvärt. 12-metersbussen kan fås med 466 eller 528 kWh kapacitet, den större bussen med 528 eller 704 kWh kapacitet.

– Batteriernas livslängd är avgörande för bussarnas andrahandsvärde, framhåller Robert Mohlin.

– På de första bussarna har vi tio års batterigaranti, alternativt 800 000 körda kilometer, men nu har garantin på de senaste bussarna förstärkts till tio år, alternativt en miljon kilometer med de nya BC 5-batterierna från CATL. Så länge ska batterierna ha minst 80 procent av sin kapacitet kvar. Vi kan dessutom köpa till en förlängd garanti till femton år.

Lasse Andersen, vd för Eurobus Nordic, uppger att man räknar med femton års livstid för bussarna.

– Vi har gått in i Sverige långsiktigt och har ambitioner att växa här, säger han.

Eurobus Nordic har också etablerat ett svenskt servicecenter i Bollnäs.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Busworld, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)