Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ökat fusk i Skåne

Andelen resenärer utan giltig biljett ökar i Skåne. Foto: Ulo Maasing.

Fuskåkandet med kollektivtrafiken i Skåne ökar. Det visar de så kallade storkontroller som Skånetrafiken gör i buss- och tågrafiken. Fusket har dessutom ökat trots att Skånetrafiken har satt in fler civila kontroller under året.

Mest omfattande är fusket på stadsbussarna i Lund och Helsingborg, men även i Malmö ertappas många resenärer utan giltig biljett vid storkontrollerna. Som mest har ungefär 5,5 procent av resenärerna i Helsingborg och Lund fastnat utan giltig biljett i kontrollerna. Då räknar Skånetrafiken dessutom med ett mörkertal på en procent.

Sedan en dipp i somras har fusket ökat i alla de tre städerna med Lund som etta i fusktoppen, Malmö som tvåa och Helsingborg som trea under september.

Tendensen är att andelen resenärer utan giltig biljett ökar i städerna men alltid ligger lite lägre på sommaren. Sedan i våras har Skånetrafiken ökat de civila kontrollerna med 25 procent med ett särskilt fokus på tre linjer: dels MalmöExpressen 5 och 8 i Malmö, dels HelsingborgsExpressen 1 i Helsingborg.

Även stadsbussarna i Lind och tågtrafiken över Öresundsbron är i fokus för kontrollerna. Generellt är biljettfusket på Skånetrafikens tåg klart lägre än i busstrafiken även om andelen resenärer utan giltig biljett ökar även på tågen, speciellt över Öresundsbron.

Taggat som: , ,

14 kommentarer »

  1. Has Skånetrafiken considered lowering the ticket prices as a result of this? It is a clear indication that prices are too high even for a small single trip journey. Crossing the Oresund bridge for 150kr is also a very high amount for a public transportation ticket price.

  2. Ha en tydlig skylt att böterna är på 1500 kronor om du saknar biljet.
    Våga avvisa resenärer som saknar biljett.
    Anställ folk som kan och våga prata svenska.
    På 20 minuter, på buss nr 3 i Malmö, var det
    4 personer chauffören släppte igenom! Gon t o m uppmuntrade dom att åka gratis.

    • Bra idé Helena! Som vi alla vet är problemet att det saknas en tydlig skylt om att man måste ha biljett. Lätt att glömma! Men vad gör vi åt folk som inte läser den skylten? Vi kanske kan sätta upp en till skylt som uppmanar dem att läsa skyltar?

    • Aningen naivt att tro att det är skyltar om böter som kommer få folk att betala för sig. Vill man inte betala för sig kvittar det hur många skyltar det finns, det kommer inte påverka. Det enda som hjälper är fler och tuffare kontroller som inte låter folk komma undan betalning.

      Det är krav på att både kunna prata och förstå svenska för att jobba som busschaufför hos Skånetrafiken. Så det är en mycket onödig kommentar riktad mot busschaufförerna i Malmö, oavsett deras ursprung, som dagligen sliter med långa arbetsdagar, få eller inga pauser, obefintliga toaletter, låg lön, resenärer som är upprörda för att bussen är ett par minuter sen, bilister som visar fingret när bussen har företräde, men som gör allt i deras makt för att du och alla andra bussresenärer ska kunna ta er från punkt A till punkt B säkert och i den mån det går, med hänsyn till övrig trafik, i tid.

  3. Jag skulle gissa att majoriteten är unga vuxna som vägrar betala även när de blir konfronterade av kontrollanter. Jag har själv sett hur unga människor helt enkelt vägrar betala och bara hoppar av och tar nästa tåg utan någon som helst konsekvens. Samtidigt står jag där svettig och ber om ursäkt när jag råkar glömma att aktivera biljetten innan jag går på tåget – med risk för en jättelik bot. De borde verkligen fokusera på att stoppa fuskare istället för folk som bara gör misstag.

    • Du behöver inte generalisera om vilka friåkarna är. De finns i alla åldersgrupper, ung som gammal, kvinnor som män och oavsett vilken etnicitet.
      Självklart är det fuskarna som ska stoppas, men hur ska kontrollanterna kunna skilja på dig som gjort misstag en gång och personen som friåker, men bara säger att man gjort ett misstag denna gång, för du ska veta att de har alla möjliga och omöjliga svar på varför de inte har kunnat köpa biljett. Det är knappast så att kontrollanterna får registrera fuskarna med foto och namn i en databas och kunna söka i denna när de stöter på en person utan biljett.

  4. Sänk priserna då,absurda summor för biljetter i hela Sverige. Rakt av idioti

    • Redan nu kommer ungefär hälften av biljettkostnaderna från regionskatten. Ska vi då höja skatten för att kunna sänka biljettpriserna? Eller ska vi dra ner på andra utgifter i regionen, sjukvården kanske?

  5. I landskrona är det en del ungdomar som bara stiger på bussen utan att betala
    Chauffören säger aldrig till. De borde säga till tycken man

    • Du skulle bara veta vad förare får utstå när de säger till om att visa biljett; det är spott, hot, okvädesord och är även de som har blivit knivskurna. Jag kan inte tänka mig att det är något du skulle acceptera på ditt jobb, men detta är vardag för många förare. Så det är helt förståeligt att man inte säger till, det går inte att veta om det är en själv som idag kan komma att behöva ambulansvård eftersom någon blev upprörd när de ombads visa biljett.
      Det finns system hos föraren där man rapporterar in de som inte validerar sin biljett.

  6. Åker 6an i princip varje dag och nästan alltid att busschauffören inte bryr sig om 3-4 kids hoppar på i mittingången av bussen utan att blippa. Två gånger detta året har jag även sett kontrollanter låta de som uppenbart inte köpt biljetter gå av innan de kliver på för att sedan kontrollera biljetterna hos de kvar på bussen som alla förstås har biljetter.

    Summa summarum: biljetter på skanetrafiken är i praktiken frivilligt och vi som gör rätt för oss finansierar i princip resorna för de som inte vill betala.

    • Om det stämmer som du har sett kontrollanter göra, ska du absolut rapportera detta till Skånetrafiken, så att de kan föra en dialog med Avarn (som är de som utför biljettkontrollerna). Det är endast då det kan ske en förändring i hur kontrollerna ska genomföras.
      Däremot att föraren inte gör något åt friåkare genom bakdörrarna är en annan historia, som jag svarade Ingrid Persson finns det helt förståeliga anledningar till att förare inte vågar säga till, med rädsla för sin egen säkerhet.

  7. De är för dyrt att åka kollektivt helt enkelt.

  8. Sänk priserna. Era biljetter är för dyra trots att ni alltid för sent på tågen. Man blir sent på jobbet pga försenad tåg eller buss. Sänk pris, saäk pris

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)