
Den som tar flygbuss till eller från Arlanda får vara beredd på långa gångavstånd. Foto: Ulo Maasing.
Swedavia bör tidigarelägga investeringar i en förbättrad angöring för bussar på Arlanda. Det skriver Mälardalsrådet till regeringen i sitt remissvar på Arlandautredningen. Mälardalsrådet är en samverkans-organisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen.
– Arlanda ska vara Nordens ledande flygplats och det måste bli enklare att resa till och från Arlanda med kollektivtrafiken, skriver Mälardalsrådet där det finns en bred politisk enighet om behovet att utveckla Arlanda flygplats, säger Mälardalsrådets ordförande Jens Sjöström (S).
Bland annat vill Mälardalsrådet att regeringen skyndsamt omförhandlar avtalet med A-train så att stationsavgiften på Arlanda C tas bort. Rådet framhåller att en god tillgänglighet med kollektivtrafik behövs för flygresenärer och arbetspendlare. och vill att minst 60 procent av resorna till och från Arlanda sker med kollektivtrafik.
Swedavia bör tidigarelägga investeringar i en förbättrad angöring för bussar för att korta ledtiderna på flygplatse, skriver rådet i sitt remissvar.
Mälardalsrådet vill också ha en utbyggnad av E4:an mellan Häggvik och Arlanda och att kollektivtrfafiken inkluderas i utbyggnaden. Fyrspår mellan Stockholm och Uppsala måste också bli verklighet, skriver Mälardalsrådet.
– Vi är sju regioner som enats om gemensamma prioriteringar för transporterna i Stockholm-Mälarregionen, där Arlanda är en central del. Att vi är eniga över parti- och regiongränserna ger en styrka och tydlighet när regeringen tar vidare arbetet med den nationella infrastrukturplanen. Även Trafikverket har i sitt planförslag framhållit att vi nu måste gå i mål med utbyggnaden av fyra spår Uppsala-Stockholm och att kapaciteten måste öka på E4 vid Arlanda, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits och regionråd Region Stockholm.
Lämna ett svar