Tre personer, varav en anställd vid regeringskansliet, åtalas för att ha anlitat limousineföretaget Freys Hyrverk i Stockholm, trots att företaget saknade taxitillstånd. Regeringskansliet beställde över 500 resor av Freys för transporter av bland annat högriskpersoner.
Freys hyrverk grundades i slutet av 1800-talet och har i många årtionden kört artister, Nobelpristagare, kungligheter ministrar och andra dignitärer. Men i juni 2022 drog Transportstyrelsen i Freys taxitillstånd på tre år därför att myndigheten ansåg att företaget och dess dåvarande trafikansvarige var olämpliga.
Ärendet vandrade upp till Kammarrätten och senare Svea Hovrätt som gick på Transportstyrelsens linje och i sin dom konstaterade långvariga allvarliga missförhållanden i företaget. Men Freys fortsatte och hävdade att företaget inte körde taxi. Kunderna var istället avtalskunder.
Nu har en anställd vid regeringskansliet åtalats för brott mot taxilagen. Dessutom har två personer med anknytning till Freys åtalats.
– Det finns en tydlig rättspraxis: det krävs tillstånd för yrkesmässiga persontransporter. Inte minst offentliga aktörer har en viktig roll att följa den lagstiftning som finns, säger Natalee Ågren, vd för Svenska Taxiförbundet.
Genom att Högsta domstolen avslog prövningstillstånd i det så kallade Freys-målet, stod Svea hovrätts dom fast – att även yrkesmässiga persontransporter som riktar sig till avtalskunder omfattas av taxitrafiklagens krav. Domen innebär att det inte är upp till aktören att själv att avgöra om verksamheten är tillståndspliktig eller inte.
Svenska Taxiförbundet anser att domen innebär ett viktigt principiellt klargörande. Taxiförbundet har under flera års tid följt processen och informerat regeringskansliet om att denna typ av persontransporter kräver taxitrafiktillstånd.
Förbundet framhåller att de offentliga beställarna har ett ansvar att säkerställa att alla leverantörer följer gällande regelverk.
– Det handlar om att skapa ordning och reda på marknaden och att upprätthålla förtroendet för hela taxibranschen. Vi måste värna de seriösa taxiföretag som följer lagstiftningen, säger Natalee Ågren.
Lämna ett svar