Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Gotlandsbolaget: Stabil utveckling men nysatsning tynger

Gotlandsbnolaget redovisar i sin delårsrapport en stabil utveckling. Foto: Ulo Maasing.

Gotlandsbolaget redovisar ett stabilt tredje kvartal. Men Go Nordic Cruieline som seglar mellan Oslo och Köpenhamn levererar lägre intäkter än vad Gotlandsbolaget räknat med samtidigt som etableringskostnaderna är höga. Det framgår av Gotlandsbolagets delårsrapport på torsdagsmorgonen. Go Nordic Cruiseline togs den 31 oktober förra året över av Gotlandsbolaget från DFDS och trafikerar rutten Oslo – Köpenhamn.

– Kryssningslinjen Go Nordic Cruiseline utvecklas i rätt riktning när det gäller antalet passagerare men intäkterna svarar inte upp mot våra förväntningar. Det gäller framför allt ombordförsäljningen, kommenterar Gotlandsbolagets vd Björn Nilsson.

För kryssningsfartyget Birka Gotland har resultatet förbättrats.

– Under juli-september reste 161 000 gäster med Birka Gotland, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med 2024. Vi ser potential i att öka passagerarvolymerna, vartefter produkten får en starkare position på marknaden, säger Björn Nilsson.

Under det tredje kvartalet hade Gotlandsbolaget intäkter på 1 416 miljoner kronor mot 1 003 miljoner förra året. Skillnaden beror främst på övertagandet av Go Noridc Cruiseline. Rörelseresultatet blev 352,7 miljoner mot 318 miljoner i fjol.

För årets första nio månader redovisar Gotlandsbolaget intäkter på 2 985 miljoner kronor jämfört med 1 992 miljoner förra året. Rörelseresultatet minskade till 157,6 miljoner från 278,8 miljoner i fjol. Det beror bland annat på att Go Nordic Cruiselines båda fartyg var dockade under första kvartalet.

Taggat som: ,

Categorised in: Nyheter, Turism

1 kommentar »

  1. Jag har själv rest med linjen där man försämrat betydligt sedan man tog över från DFDS. Buffén är ett skämt med mycket mindre att välja på, och heller inte någon fri dryck.

    Gällande ombordförsäljningen sätts allt fortfarande i danska priser, vilket då blir mer eller mindre obetalbara för både svenskar och norrmän till exempel. Sakerna är ju till och med billigare i land vad gäller kläderna som är en stor del av det hela. Förr gick att fynda till riktigt bra priser på olika märkeskläder jämfört med i land, sist i somras när jag åkte så var det betydligt dyrare eller samma priser som i land – och då är det ingen vits att köpa något.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)