Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

SL-trafiken står och stampar

SL:s busstrafik har svårt att vinna tillbaka resenärerna efter pandemin. Foto: Ulo Maasing.

Någon återhämtning för resandet med kollektivtrafiken i Storstockholm är inte i sikte. Inför det här året räknade SL med ett resande som låg på 85 procent av resandet 2019, det sista året innan pandemin. Dit har man inte nått. Nu är SL:s prognos 83 procent. Samtidigt ökar antalet anställda inom SL sakta men säkert.

Sammanlagt görs det i genomsnitt 2 318 000 påstigningar en vanlig vardag på SL:s bussar och tåg och liksom tidigare arbetar cirka 40 procent av invånarna i Stockholms län på distans minst två dagar i veckan.

SL:s busstrafik har svårt att komma igen till tidigare nivåer, även om det varierar en hel del i olika delar av regionen.

– Men generellt är återtagandet av resenärer lågt, skriver SL-chefen Erik Norling till politikerna.

Han hoppas dock på att de begränsade utökningar av busstrafiken som SL gjorde i april ska göra att fler tar bussen i Storstockholm, likaså att Stockholm i augusti fick en ny stombusslinje.

Samtidigt som resandet står och stampar ökar antalet anställda inom SL stadigt.

Omräknat till helårsarbeten har antalet anställda i SL ökat med 12,8 procent jämfört med förra året. I oktober motsvarade det 1 151 heltidstjänster som var sysselsatta med planering, utredningar, upphandlingar, kundtjänst med mer. Allt praktiskt arbete med trafiken, från att köra bussar till att städa tunnbelbanestationer görs av upphandlade operatörer.

Taggat som: ,

6 kommentarer »

  1. Intressant med den administrativa ökningen. Vad beror det på?
    AI verkar inte ha slagit igenom hos SL.
    Kanske någon hos SL kan ge besked.

    • Lite missvisande information i artikeln är vad som pågår. SL/Trafikförvaltningen och hela Region Stockholm har sen 2013 anställt fler och fler heltidstjänster efter att de sparkade 4/5 av deras anställda och ersatte dom med konsulter tack vare Moderaterna. Det har visat sig att det är ganska korkat att ersätta alla som har byggt upp erfarenhet med liknande projekt med korttidskonsulter som max kan jobba 2 år innan man ersätter dom med en ny konsult utan erfarenhet för att göra samma misstag om och om igen.

      Så sen 2024 har Regionen valt att försöka ersätta så många konsulter som möjligt med fasta tjänster för att minska slöseriet och slippa lära om nya resurser och göra samma misstag om och om igen.

  2. Före coronapandemin åkte alla till jobbet. Idag jobbar många hemmifrån och slipper åka i försenade bussar som är fulla med ljudliga människor? Prisskillnaden mellan en biljett före och efter pandemin lockar inte heller tillbaka folk.
    Det enda som ökar i det här landet är byråkratin?

    • En hel del förändringar har ju skett sen pandemin för många verksamheter.
      Att kunna jobba hemifrån är nog den största förändringen. Elbilar elscooters och elcyklar har ju ökat rejält med under denna tid. Biljettpriser har stigit,de som åker varje dag till jobb fortsätter nog att åka.
      Men sällanresenärer vad väljer de nu?
      Har man elbil så tror jag de valt bort bussen och kanske för gott.
      En del tar cykeln andra väljer elscooter som du enkelt kan hyra och ta dig från punkt till punkt.
      Det enda sättet att locka till sig kunder är priset, men då sl har lite olika avtal några vbp avtal.
      Så skulle en rejäl prissänkning på biljetter kunna ge en reseökning som ställer budgeten fullständigt på kant.
      Att hitta en korrekt upphandlingsmodell vore önskvärt,men är då ett upphandlingssystem prisvärt kontra att köra i egen regi?
      Det alla bolag söker är att minimera all betald tid som inte är att köra buss. En anledning till all stress i synnerhet runt paus och omloppsbyte. Då man helt enkelt inte hinner.

  3. Inte så märkligt, ni är ju både dyra och försenade…

  4. Njuter av att träffa alla snälla resenärer, som bussförare ger man så lite och får så mycket tillbaka. Lika glad och stolt varje gång i rusningstrafiken när vi flyger förbi i bussfilen medans bilisterna står still i sina filer….kollektivtrafiken KAN och ÄR både sexigt och överlägset bilismen förhållandevis ofta😊! Tänk att kunna sitta och se på en film, scrolla på TT så att man kan fokusera på familjen när man kommer hem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)