Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Svenskt IT-företag får stororder från brasiliansk kollektivtrafik

Göteborgsbaserade Consat Telematics har fått en stororder från den brasilianska staden Goiânia dit Volvo Bussar också ska leverera eldrivna dubbelledade bussar och ledbussar. Foto: Marcopolo & Volvo Bussar.

Göteborgsbaserade Consat Telematics har vunnit ett tioårigt avtal i Brasilien. Avtalsvärdet uppges till cirka 100 miljoner kronor. Det svenska företaget ska leverera intelligenta lösningar för kollektivtrafiken i miljonstaden Goiânia i centrala Brasilien, dels till stadens BRT-system, dels till den övriga bussflottan i staden.

Först ut med de nya, intelligenta telematiklösningarna blir Goiânias nord-sydliga BRT-korridor som omfattar 68 bussar, varav tolv nya elbussar. Goiânia beställde tidigare i år 16 eldrivna ledbussar och fem eldrivna dubbelledbussar från Volvo. Under 2026 kommer mer än 1 300 andra bussar hos fem operatörer och åtta depåer att omfattas.

Kollektivtrafiken i Goiânia körs på uppdrag av huvudmannen Redemob Goiânia som genom att anlita Consat Telematics som exklusiv systemleverantör sedan september i år moderniserar sin drift, förbättrar trafikflöden och ger resenärerna realtidsinformation.

– Projektet är en milstolpe både för Consat Telematics och för kollektivtrafiksektorn i Brasilien, säger Ricardo Marcon, Head of Customer Market Unit hos Consat Telematics, Latinamerika.

Den nya tekniken med tillhörande tjänster öppnar för en rad funktioner. Dit hör flott- och trafikledning i realtid, bättre resenärsinformation, stöd för övervakning och laddning av elbussar och coachning av förare för att förbättra säkerhet och effektivitet i körningen.

– Genom att kombinera avancerad hantering av fordonsflottan, förarstöd och passagerartjänster förbättrar vi inte bara den operativa effektiviteten. Vi hjälper också Redemob att påskynda övergången till en smartare, grönare och mer pålitlig reseupplevelse för passagerarna, säger Ricardo Marcon.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)