Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: ”Egen regi hotar konkurrensen – politisk kursändring behövs”

Tina Thorsell, Transportföretagen: Det offentliga ska vara en smet upphandlare, inte en subventionerad konkurrent. Foto: Transportföretagen.

Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Det hävdar Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår. Organisationen anser att det finns en växande trend mot egen regi och att trenden hotar konkurrensen på transportmarknaden. Nu behövs en tydlig politisk kursändring, anser Transportföretagen.

Transportföretagen konstaterar att flera kommuner och regioner den senaste tiden har tagit över transportverksamhet i egen regi. Det gäller bland annat färdtjänst, omsorgsresor och busstrafik.

Men kommuner och regioner följer inte alltid de krav som gäller för upphandlade företag. Och i vissa fall förekommer lagbrott, hävdar Transportföretagen.

Sundsvalls hantering av ett taxiföretags konkurs får kritik av Transportföretagen. Foto: Sundsvalls kommun.

– När det offentliga börjar tänja på regelverket skapas en rättsosäkerhet som inget privat företag någonsin skulle komma undan med. Våra medlemsföretag följer lagar och krav, annars förlorar de sina avtal. Då kan vi inte acceptera att offentliga aktörer själva väljer bort samma regelverk, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Transportföretagen lyfter fram flera exempel på den utveckling man är kritisk till. Ett exempel är Vallentuna, norr om Stockholm. Där har kommunen tagit över omsorgsresor i egen regi istället för att upphandla.

Ett annat exempel som Transportföretagen pekar på är Sundsvall. Där har taxiföretaget Drakstaden gått i konkurs. Företaget har kört färdtjänst och skolskjutsar på uppdrag av kommunen. Företaget hade fått mycket kritik för bristande kvalitet. Samtidigt som kommunen går ut i en direktupphandling av trafiken letar man efter egna förare och personal till en beställningscentral.

Att regionerna Västmanland och Örebro kör en stor del av busstrafiken i egen regi är ett annat exempel som Transportföretagen lyfter fram. Foto: Ulo Maasing.

Att en stor del av busstrafiken i Region Västmanland och Region Örebro körs av det regionalt ägda Svealandstrafiken är ett annat exempel som Transportföretagen lyfter fram.

Organisationen hävdar också att det förekommer att färdtjänst eller omsorgsresor körs i strid med lagens krav på taxiförarlegitimation eller taxitrafiktillstånd.

– Skulle transporttjänster i egen regi garantera bättre kvalitet och vara mer kostnadseffektivt, hade vi förstått argumentationen, men så ser det inte ut, säger Tina Thorsell och fortsätter:

– Att ta tillbaka transporttjänsterna i egen regi riskerar att drabba både skattebetalarna, företagen och inte minst de som behöver nyttja välfärdstjänsterna.

Nu krävs en politisk kursändring menar hon.

– Politiker på alla nivåer måste sluta se egen regi som en standardlösning. Nu behövs en tydlig politisk kursändring där det offentligas roll åter blir att vara en smart beställare och garant för en fungerande marknad, inte en subventionerad konkurrent, säger Tina Thorsell.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)