Forskning om människors resvanor kopplat till en rejäl dos humor ska locka fler att ta bussen eller tåget i Östergötland. På fredagen startar Östgötatrafikens nya kampanj Pluskontot. Kampanjen tar sin utgångspunkt i beteendevetenskaplig forskning om vilka mekanismer som ligger bakom människors resvanor.
– För att kollektivtrafiken ska konkurrera med bilen måste den upplevas som attraktiv och ge någon form av direkt vinning, som tid, bekvämlighet eller känslan av att ha gjort något bra, säger Sonja Forward, forskningsledare vid VTI, Statens väg- och transport-forskningsinstitut i Linköping.
Hennes forskning har inspirerat kampanjen.
– Med en stor dos humor, hoppas vi väcka tankar som gör att fler kan se vinsten med att resa smart och hållbart med kollektivtrafiken, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
I ett antal reklamfilmer får vi möta pluskonto-experten, som hjälper människor med deras fiktiva balanskonto.
– Vi vill visa att vi förstår hur människor resonerar och fattar sina beslut. Starkt trafikutbud, attraktiva erbjudanden och en bra kundupplevelse är viktigt, men också en ökad vilja att välja kollektivtrafiken i sin vardag.
Här är en av reklamfilmerna i kampanjen:





Artiklar(RSS)
Lämna ett svar