Setra, som ingår i Daimler Buses, har nu presenterat en vätgasdriven turistbuss. Setra har nu rullat ut en första prototyp baserad på en av Setras nuvarande modeller. Siktet är inställt på en serietillverkning från cirka 2030 eller något år därefter. Innan dess kommer en batterielektrisk turistbuss från Setra att sättas i serieproduktion. Det ska ske mot slutet av det här årtiondet.
Tekniken i den nya, bränslecellsdrivna turistbussen bygger i stort sett på den drivlina som används i Mercedes-Benz bränslecellsdrivna lastbil GenH2 fuel cell. Den nya turistbussen, H2 Coach, kommer att få en räckvidd på minst 800 kilometer med full tank.
Själva basen för bussen är Setras 13,9 meter långa höggolvsbuss S 517 HD med två vätgastankar med en sammanlagd kapacitet på 46 kilo vätgas. Bussen har också en bränslecell från Cellcentric, det företag som Daimler Truck och Volvokoncernen äger gemensamt.
Målet för företaget är att bli världsledande på produktion av bränsleceller.
Bränslecellen i bussen omvandlar vätgas till el och har en total uteffekt på 300 kW. Elenergin omvandlas sedan till mekanisk energi i en centralmotor med en kontinuerlig effekt på 320 kW och en maxeffekt på 400 kW.
Enligt Daimler Buses är den Setra S 517 HD som har konverterats till vätgasdrift ”ett lovande alternativ till dieseldrivna fordon, inte bara därför att den bullrar mycket mindre utan också därför att den i hög grad bidrar till bättre luftkvalitet i städer och semesterområden”. Jämfört med batteridrivna bussar har den också en längre räckvidd och kortare tankningstid.
Lämna ett svar