Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Volvo och Daimler bildar bränslecellsbolaget cellcentric

Tankning av bränslecellsbuss. Volvokoncernens och Daimlers nya bolag för produktion av bränsleceller bildades på måndagen. Foto: Ulo Maasing.

Volvokoncernen och Daimler Truck AG (där även Mercedes-Benz och Setra bussar ingår) genomförde på måndagen affären för att bilda det tidigasre aviserade bränslecellssamarbetet. Bolaget ska arbeta med storskalig produktion av bränsleceller. I mitten av det här årtiondet ska serietillverkningen av bränslecellsdrivna bussar och lastbilar vara igång. Det gemensamma företaget får namnet cellcentric.

Affären innebär att Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor.

Ambitionen är enligt parterna att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller och därmed hjälpa världen att ta ett stort steg mot klimatneutrala och hållbara transporter fram till 2050. Daimler Truck AG och Volvokoncernen har kommit överens om att döpa om företaget till cellcentric GmbH & Co. KG.

Volvos och Daimlers gemensamma bränslecellsföretag får namnet cellcentric.

Det gemensamägda bolaget kommer att utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar som huvudfokus, men också för andra applikationer. Ett viktigt mål för Daimler Truck AG och Volvokoncernen är att börja med kundtester av lastbilar med bränsleceller inom en treårsperiod och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium.

Volvokoncernen och Daimler Truck AG äger lika stora andelar i samriskbolaget, men fortsätter att vara konkurrenter inom alla andra områden

Redan i april förra året undertecknade parterna ett prelimninärt, icke-bindande avtal vilket vi tidigare rapporterat om (klicka här).

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)