Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tusen gånger mer halkmätningar ska ge bättre vintervägar

Nyn teknik ska lyfta vinterväghållningen. Arkivbild: Ulo Maasing.

Med hjälp av data från tusentals bilar ska vinterväghållningen i landet förbättras avsevärt. Det berättade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana på en pressträff på måndagen. Trafikverket har i samarbete med Luleå tekniska universitet utvecklat en teknik som omvandlar mätdata från bilar till information om hur halt det är på den plats bilen befinner sig.

Datan kommer från bilens säkerhetssystem: antisladd, ABS-bromsar med mera. Trafikverket köper data från flera stora biltillvferkare.

Tekniken har hög täckningsgrad på de högtrafikerade vägarna och även det mindre vägnätet får ofta några mätningar per dygn. Historiskt har mätningar av väglaget från ca 3 000 mötpunkter av väglaget registreras per säsong men med denna teknik utökas det till över 300 miljoner mätningar under en vinter.

Det är en ny innovativ teknik som Sverige är först i världen med att införa i skarp verksamhet.

– Vi får regelbunden information över aktuell status på vägen, det är ett objektivt mätresultat och vi kan följa upp de insatser som gjorts i form av snöröjning och halkbekämpning. Alla entreprenörer som är kontrakterade att sköta vinterväghållningen har också tillgång till samma data, säger Annika Canaki, avdelningschef, Trafikverket.

Nu gäller också skärpta krav för vinterdäck på tunga fordon. Tunga lastbilar och tunga bussar samt släpvagnar till dessa ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från och med idag, 10 november till och med 10 april. Det gäller oavsett om vinterväglag råder eller inte.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)