Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kostnadsökningarna för kollektivtrafiken kan brytas

Det går att bryta utvecklingen med skenande kostnader i kollektivtrafiken, menar Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. Foto: Ulo Maasing.

Det går att bryta utvecklingen med skenande kostnader i kollektivtrafiken, menar Torbjörn Eriksson, Urbanet Analys. Foto: Ulo Maasing.

En av de stora utmaningarna för kollektivtrafiken i Sverige är att kostnaderna för trafiken rusar i höjden, samtidigt som resandet inte alls ökar i samma takt.

Men det går att bryta trenden. En flexiblare prissättning skulle kunna både stimulera resandet och minska kostnaderna.

Genom differentierade biljettpriser kan resandet fördelas jämnare över dagen, vilket i sin tur innebär att resurserna används effektivare.

Det hävdar en av landets mest erfarna konsulter inom kollektivtrafikbranschen, framhåller Torbjörn Eriksson vid konsultföretaget Urbanet Analys.

Bussmagasinets Ulo Maasing har träffat honom för att höra mer. Intervjun finns under annonsen.

 

Share Dela

Taggat som: , , , ,

3 kommentarer »

  1. När politiker och trafikhuvudmännen för kollektivtrafiken väljer de dyraste tekniska lösningarna gång på gång, t.ex. Spårvagn istället för elbuss, att ha extra dyra etanolbussar och gasbussar, istället för att köra vanliga dieselbussar på det bio-syntetiska drivmedlet HVO, extra dyra och krångliga betalsystem, etc. så blir kollektivtrafiken dyr. Är någon förvånad? Vad gör Kollektivtrafikmyndigheternas revisorer? Sover de? Hur ansvarslösa och kostnadsdrivande får politiker som ansvarar för kollektivtrafik vara??? När det gäller t.ex. sjukvård och åldringsvård samt skola, då ska det alltid sparas… Men det är något magiskt med kollektivtrafik; Där ska det alltid slösas med pengar. Visst är det märkligt?

  2. Problemet med att få reser kollektivt beror på att bussresan tar för lång tid och att bussarna inte underhålls ordentligt. Privata trafikföretag är en stor bov. Varför går bussarna så sakta och är sena? Det beror dels på alla farthinder i bussgatorna. Att chaufförerna tvingas köra eco-driving i ett fordon som redan är miljövänligt. Ständigt sena bussar irriterar passagerarna så dom går tillbaka till bilen istället. Privata aktörers vinstmaximering orsakar dåligt underhållna bussar. Vem vill sitta i en kall buss? Vem vill sitta i en stekhet buss där ACn inte fungerar? Vem vill sitta i en dåligt städad och nersliten buss? För att få fler resenärer bör busstrafiken återkommunaliseras och eco-driving tas bort. Det finns ingen vinst med eco-driving om bussen blir sen och resenären väljer tillbaka bilen.

  3. Hade SL valt en bra entreprenör i norrort. Då hade folk valt att åka kollektivt. Nu tar man bilen istället. Med låga intäkter till SL som följd. Politikerna i landstinget har inte infriat sina löften om revolutionerande kollektivtrafik. Det borde vara trafikforskare som planerar och bestämmer. Inte politiker och upphandlare. Det handlar ju om att samhället ska fungera. Inte att maximera vinster.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)