Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nytt bolag vill konkurrera med Flygbussarna

Air Shuttle börjar den 11 maj köra flygbusstrafik mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda flygplats. Foto: Air Shuttle.

Air Shuttle börjar den 11 maj köra flygbusstrafik mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda flygplats. Foto: Air Shuttle.

Ett helt nybildat bolag, Stockholm Air Shuttle AB, tar nästa vecka upp konkurrensen om trafiken mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda flygplats. Trafiken inleds den 11 maj och bussarna kommer att endast ha ett stopp längs linjen, S:t Eriksplan i Stockholm. Företaget uppger att man kommer att ha ca 600 avgångar i veckan på linjen.

Air Shuttle avgår från trafikstarten den 11:e maj var 20:e minut mellan 05:40-20:40 alla dagar året runt. Målet är en avgångsfrekvensen från och med årets andra hälft om så intensiv trafik som avgångar var 10:e minut.

Resenärerna kan redan från trafikstart välja mellan att att köpa sin biljett i förväg online via sin smartphone eller att köpa denna på Pressbyrån, 7-Eleven, turistbyråer eller direkt i anslutning till bussen av Air Shuttles värdar eller busschaufförer.

Bussarna är utrustade med kostnadsfritt Wifi samt anslutning med eluttag vid varje stol.

– i vill ge den kraftigt växande besöksnäringen i Stockholm fler snabba och miljövänliga alternativ för resorna mellan Stockholm–Arlanda. Att initialt etablera trafik mellan just Arlanda och Cityterminalen kändes som det mest naturliga startskottet för Air Shuttle då vi ser hur just detta är den idag hårdast belastade sträckningen, säger Anette Schilde, VD och upphovsmannen bakom Stockholm Air Shuttle AB.

Biljettpriset är satt till 99 kronor för enkel resa vid köp online.

Air Shuttle ingår i TRSM Group 1 AB.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

1 kommentar »

  1. Shouldn’t competition lower prices? Personally, the 6 minutes shorter trip is not an incentive for me at the moment to switch from Flygbussarna to Air Shuttle. And their stop is even further away from my house. I hope they succeed though.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© 2017 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)