Keolis Sverige lägger ut sin IT-verksamhet utanför företaget. Hittills har man skött sin IT-avdelning själva men har nu valt att för första gången använda sig av en extern IT-leverantör som ett steg i att fokusera mer på kärnverksamheten och fortsatt verksamhetsutveckling.
Som IT-leverantör och samarbetspartner inom IT har Keolis valt IT-företaget TeleComputing.
TeleComputing ska till Keolis leverera bland annat Service Desk, Managed Client, Desktop, applikationsdrift, e-posttjänster och WAN/LAN/WiFi.
– För oss är det viktigt att kunna skala upp eller ner vid behov. Flexibilitet har varit en avgörande faktor i valet av partner. IT är en bas i vår verksamhet, utan en fungerande IT-verksamhet har vi ingen fungerande kollektivtrafik, säger Cecilia Jerneheim, tf IT-chef Keolis Sverige.
– Våra standardfunktionstjänster passar Keolis mycket bra och våra koncept för virtualiseringslösningar är något som Keolis specifikt efterfrågat. Vi levererar tjänster så att Keolis inte ska behöva tänka på exempelvis infrastruktur och drift utan kunna fokusera mer på utveckling av vad de gör bäst, nämligen svensk kollektivtrafik, säger Johan Wernberg som är på TeleComputing.
Keolis Sverige samarbetar idag med Jönköpings länstrafik, Länstrafiken Sörmland, Länstrafiken Örebro, Storstockholms Lokaltrafik, Västernorrland Läns Trafik, Västtrafik och Östgötatrafiken. Sammanlagt har Keolis Sverige cirka 6500 medarbetare och 1900 bussar som genomför 265 miljoner resor varje år.
TeleComputingkoncernen har 800 anställda på sju orter i tre länder och 800 driftskunder i Norden.
Lämna ett svar